طرز نگهداری گیاه بنجامین

آنچه در این مقاله میخوانید
    طرز نگهداری گیاه بنجامین

    گیاه زیبای بنجامین یکی از درختچه های زیبایی است که در آپارتمان و محیط کار می توان از آن نگهداری کرد. باید در نظر داشته باشید شرایط نگهداری این درختچه زیبا نسبت به سایر گیاهان دقت بیشتری می خواهد. این گیاه زیبا یکی از گیاهان تصفیه هوا به حساب می‌آید و می‌توانید حتی آن را در اتاق خواب نیز نگهداری کنید. در ادامه با طرز نگهداری بنجامین، انواع بنجامین، قلمه زنی بنجامین و غیره بیشتر آشنا می شویم با ما همراه باشید.

    گیاه بنجامین ابلق

    گیاه بنجامین که بعضی اوقات به فیکوس بنجامین نیز شناخته می شود، به عنوان یک گیاه زینتی در دکوراسیون خانه، ادارات و شرکت ها استفاده می‌شود. این گیاه بومی مناطق گرمسیری و مرطوب مانند هند و استرالیا است، اما به سهولت می‌توان  از آن به عنوان یک درختچه آپارتمانی در آب و هوای ملایمتر در هر فضای بسته نگهداری کرد.

    گیاه بنجامین جز دسته فیکوس ها است. بدلیل زیبایی ظاهری برگ های سبز رنگ چرمی مانند و تنه زیبا و شاخه های تا نیمه آویزان، بنجامین برای دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرارمیگیرد. همچنین از بنجامین برای فنگ شویی بسیار استفاده میشود. یکی از خصوصیات مهم بنجامین و انواع گونه های این گیاه تولید اکسیژن است که ناسا به عنوان گیاهان تصفیه کننده آن را معرفی نموده است.

    شرایط نگهداری گیاه بنجامین

    در زیر به شرایط نگهداری بنجامین ها از جمله نور، دمای مورد نیاز، آبیاری و رطوبت و در ادامه به هرس آن می پردازیم. اگر شرایط نگهداری بنجامین به دقت رعایت گردد، سالها می تواند عمر کند و برای نگهداری در آپارتمان، ادارات، شرکتها و هر گونه فضای بسته ای گزینه مناسبی هستند. شرایط نگهداری این گیاه نیاز به توجه زیادی دارد و برای افرادی که در نگهداری گیاهان ناآشنا و مبتدی هستند، باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

    نور

    گیاه بنجامین، به حدود 6 الی 8 ساعت نور فراوان اما غیرمستقیم خورشید احتیاج دارد. کمبود نور در این گیاه باعث ریزش برگها می‌شود. نور مستقیم به گیاه بنجامین باعث سوختگی برگهای این گیاه زیبا می شود و بهتر است که بنجامین را در پشت پنجره شرقی یا جنوبی قرار بدهید.

    این گیاه ظریف و زیبا به نور حساس است و اگر نور مناسب جهت نگهداری این گیاه زیبا در دسترس ندارید، می توانید از نور های مصنوعی و لامپ های مخصوص رشد گیاه برای نگهداری و رشد بنجامین زیبا در آپارتمان، ادارات، شرکتها و یا هر فضای بسته ای استفاده شود. همانطور که گفته شد، گیاه بنجامین بومی مناطق گرمسیری مرطوب است و اگر در چنین شرایطی رشد و نگهداری می شود، می توانید آن را در قسمت نیمه سایه نگهداری کنید.

    انواع لامپ مخصوص رشد گیاه را از ایران گرولایت تهیه کنید.

    دما

     درختچه زیبا بنجامین، به تغییرات ناگهانی دما و همچنین گرما و سرمای زیاد حساس است، ولی حساسیت آن نسبت به سرما به مراتب بیشتر است. بهتر است از قرار دادن بنجامین در نزدیکی پنجره با آفتاب مستقیم یا وسایل گرمایشی جلوگیری کنید. تغییرات ناگهانی دما عامل مهم آسیب گیاه بنجامین هستند و سبب ریزش برگهای آن می شود. بهترین دما برای نگهداری گیاه بنجامین بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

    آبیاری گیاه بنجامین

    گیاه بنجامین رطوبت را دوست دارد و خاک آن باید به طور پیوسته مرطوب باشد، اما در حدی باشد که در آب غوطه ور نباشد. آبیاری گیاه بنجامین اگر بیش از حد باشد باعث می شود که برگهایش زرد شده و بیفتد و در نهایت ریشه آن دچار پوسیدگی شود.

    بهترین آب جهت آبیاری انواع گیاه بنجامین، آب جوشیده و بدون املاح است. می توانید به جای آب جوشیده از آبی که مدتی دپو کرده اید و کلر آن از بین رفته استفاده کنید. بهتر است جهت آبیاری بنجامین از آب ولرم استفاده کنید و مطمئن شوید که سطح رویه خاک خشک شده است، سپس اقدام به آبیاری کنید.

    نگهداری گیاه بنجامین

    برای  اینکه ببینید سطح خاک خشک شده است یا خیر، انگشت خود را در خاک فرو کنید، خاک  باید به اندازه یک بند انگشت خشک باشد و سپس آن را آبیاری کنید. در فصول گرم که نیاز به آبیاری بیشتر است، تعداد دفعات بیشتری آبیاری کنید و در روزهای سرد میزان آبیاری را کاهش دهید. نکته دیگر هنگام آبیاری این است که  آب پایین گیاه روی خاک ریخته شود و به هیچ وجه روی برگ ها ریخته نشود.

    رطوبت

    گیاه بنجامین بومی مناطق گرمسیری و مرطوب است و در نتیجه رطوبت بالا را دوست دارد. اگر رطوبت محیط اطراف آن خیلی کم و خشک باشد منجر به ریزش برگ، خشکی، شکنندگی و بی حال شدن ساقه ها می شود. راههای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌تواند اسپری آب، رطوبت ساز، قرار دادن کاسه آب در کنار گلدان و یا استفاده از جزیره باشد. برای ساخت جزیره کافی است که در زیر گلدانی چند لایه سنگریزه قرار دهید و روی آن آب بریزید، به طوری که زیر گلدان بنجامین خشک باشد.

    اگر از اسپری استفاده می کنید می توانید دو هفته دوبار روی برگها را به آرامی اسپری کنید، مقدار آب باید به خیلی کم باشد.  اگر ایجاد لکه های قهوه ای برای برگ مشاهده کردید، غبار پاشی را قطع کنید.

     کوددهی 

    یکی از نکات مهم در نگهداری گیاه بنجامین این است که چگونه گیاه بنجامین را تقویت کنیم؟ این گیاه هم مانند گیاهان دیگر برای رشد و تغذیه بهتر به کود نیاز دارد. اما مزیت بنجامین این است که نیاز به کوددهی خاص و زیاد ندارد.

    بهتر است آن را در فصل رشد گیاه کوددهی کنید، یعنی از اوایل بهار تا اوایل پاییز. در فصل پاییز و زمستان کوددهی به گیاه بنجامین قطع شود. بهترین کود برای بنجامین ها کودهای مخصوص خود بنجامین یا کودهای ارگانیک است، در فصل رشد گیاه بنجامین به طور ماهانه یا هر دو هفته یکبار از کود شیمیایی 20-20-20 برای رشد بهتر آن استفاده کنید.

    خاک 

    بنجامین ها به خاک سبک با زهکشی بالا احتیاج دارد تا آب اضافی را از خود عبور دهند و بهترین ترکیب خاک برای بنجامین ها ترکیبی از خاک و کود آماده و یا کمپوست است؛ اما قرار دادن پرلیت یا پوکه معدنی و همچنین شن و ورمیکولیت برای حفظ رطوبت خاک بسیار مفید است.

    یکی دیگر از خاکهای مناسب جهت رشد بنجامین می تواند ۲۰ درصد ماسه، ۲۰ درصد خاک برگ، 2۰ درصد خاک باغچه و 2۰ درصد پوسته برنج باشد، اگر سبوس برنج در دسترس نداشتید از پیت ماس استفاده کنید. البته خاک های زیادی مخصوص بنجامین در بازار وجود دارد  و خاک دیگری که می توان استفاده نمود، ترکیبی از پیت ماس، خاک باغچه، کوکوپیت و غیره است.

    برای خرید انواع خاک گیاهان آپارتمانی از ایران گرولایت کلیک کنید.

    گیاه بنجامین سبز

    تعویض گلدان گیاه بنجامین

    بنجامین ها معمولا نیاز به تعویض گلدان به صورت سالیانه ندارد. تعویض گلدان را در گیاه جوان و نابالغ بنجامین انجام ندهید و با بالا رفتن سن گیاه بنجامین می‌توان گلدان آن را هر سال متناسب با رشد گیاه عوض کرد. یعنی اگر شرایط نگهداری گیاه خوب است و  در نتیجه رشد آن خوب است، بهتر است که گلدان به طور سالیانه تعویض و همراه آن خاک گلدان را نیز عوض کنید.

    یکی از راه های تشخیص زمان تعویض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه بنجامین از گلدان بیرون زده باشد یا برگ های جدیدی که گیاه می دهد، بسیار ریز باشد. بهتر است که زمان تعویض گلدان درختچه بنجامین در فروردین و اردیبهشت ماه باشد.

    تمیز کردن برگهای گیاه بنجامین

    بنجامین دارای برگ های زیبا و در نوع بنجامین ابلق، برگها دو رنگ است. علاوه بر زیبایی برگها، بنجامین از طریق روزنه هایی که در سطح برگهاست، نفس می کشد و بهتر است که به صورت روزانه صبح و عصر غبارپاشی شده و از آلوده شدن برگهای گیاه جلوگیری کنید. اما اگر این کار را انجام نمی دهید، لازم است هر چند وقت یکبار با یک دستمال نمدار لطیف و مرطوب برگ های آن را تمیز و از براق کننده های شیمیایی جهت تمیز کردن برگهای بنجامین جداً اجتناب کنید که موجب ریزش برگهای بنجامین می شود.

    اما بهترین محلول برای تمیز کردن و همچنین براق کردن برگهای گیاه بنجامین، استفاده از محلول رقیق شیر است، بدین صورت که چند قطره شیر را در یک لیتر آب حل کنید و آن را یا به صورت غبارپاشی یا به کمک یک دستمال نمدار لطیف بر روی برگهای گیاه بکشید.

    هرس کردن گیاه بنجامین

    گیاه بنیامین نیاز به هرس کردن دارد و بهترین فصل برای هرس کردن فصل استراحت گیاه است زیرا اگر در فصل رشد گیاه صورت گیرد، باعث آسیب به برگها و ساقه های باریک و نازک گیاه می شوید. یکی از سوالات مهم برای افرادی که از بنجامین نگهداری می کنند این است که چگونه گیاه بنجامین را هرس کنیم؟

    هرس کردن گیاه بنجامین برای این است که شاخه های آن را کوچکتر کنید و شاخه های مرده و مریض آن را از بین ببرید. برای هرس کردن گیاه بنجامین در فصل زمستان از چاقو یا قیچی تیز و استریل استفاده کنید. برای استریل کردن از الکل استفاده کنید و شاخه ها و برگهای های مرده گیاه را قطع کنید تا از گسترش بیماری و عفونت های قارچی که ممکن است گیاه را تحت تاثیر قرار بدهد، جلوگیری کنید.

    رشد گیاه بنجامین

     اگر شرایط نگهداری گیاه بنجامین به خوبی فراهم می شود، رشد خوبی خواهد داشت. منظور از رشد خوب بنجامین، برگ دادن بیشتر آن می باشد به صورتی که متوجه تغییر شکل و اندازه آن می شوید و رشد سریع آن به این معنی نیست که کل فضا را اشغال کند. گیاه بنجامین بسته به نوع و گونه آن، حداکثر تا دو متر رشد می کنند و بیشتر از آن رشد نمی کند، مگر اینکه گیاه در منطقه بومی آن یعنی مناطق گرمسیری و مرطوب و در فضای باز باشد؛ در این صورت تا ارتفاع ۵ متر رشد می کند.

    تکثیر گیاه بنجامین

     گل گیاه بنجامین

     گل های گیاه بنجامین زیاد متداول نیستند، گیاه بنجامین، گونه گیاهی می باشد که تنها به خاطر شکل و ظاهر تنه  که دارد خیلی جذاب و پرطرفدار است.

     آیا گیاه بنجامین سمی است؟

    باید گفت این گیاه جز گیاهانی با سمیت متوسط است و در داخل ساقه ها و برگ های بنجامین، شیره گیاهی وجود دارد که اگر خورده شود ممکن باعث ایجاد مشکلات در دستگاه گوارشی مانند اسهال و استفراغ شود. در نتیجه بهتر است گیاه بنجامین از دسترس کودکان و حیوانات خانگی مانند سگ و گربه دور نگه داشته شود.

    انواع گیاه بنجامین

    اکثراً بر این باورند که تعداد محدودی از بنجامین وجود دارد، اما در واقع گونه ها و انواع زیادی از بنجامین وجود دارد که که در ظاهر و شرایط نگهداری با یکدیگر کمی تفاوت دارند و معروفترین انواع گیاه بنجامین می توان گیاه بنجامین ابلق، گیاه بنجامین آمستل و گیاه بنجامین بلک را نام برد که محبوبیت بیشتری نسبت به سایر گونه ها دارند. در ادامه به بررسی معروفترین گونه های موجود از بنجامین می پردازیم و مختصری درباره آنها توضیح می دهیم.

    گیاه بنجامین آمستل

    یکی از مقاوم ترین و زیبا ترین انواع بنجامین، گیاه بنجامین آمستل است که دارای برگ های باریک، تیز و سبز رنگ است. این گیاه شاخ و برگ های انبوه دارد و نسبت به نور کم مقاوم است. گیاه بنجامین آمستل نسبت به سایر گونه های بنجامین شرایط نگهداری راحتتری دارد و به همین خاطر طرفداران بیشتری دارد. گیاه بنجامین آمستل به محلی با رطوبت بالا حدود 50 تا 70 درصد احتیاج دارد.

    درختچه بنجامین

    گیاه بنجامین ابلق

    یکی دیگر از انواع گیاه بنجامین، گیاه بنجامین ابلق آویز شاخه زیباتری نسبت به انواع بنجامین دارد. گیاه بنجامین ابلق دارای برگهایی به رنگ سبز روشن به همراه سفید یا کرم روشن است که گاهی به گیاه بنجامین سفید نیز معروف است. این گونه از بنجامین بدلیل اینکه شاخه ها به نسبت سایر گونه ها آویز بیشتری دارند، نیاز به نور بیشتری دارند. نیاز به نور گیاه بنجامین ابلق، کمی بیشتر از گونه های سبز، بلک و آمستل هست.

    گیاه بنجامین سبز

    رایج ترین گونه  فیکوس بنجامین، گیاه بنجامین سبز است که دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن بوده و شکل برگ ها بیضی شکل است. شرایط نگهداری این گونه بنجامین همانند گیاه بنجامین بلک است و از نظر ظاهری نیز بسیار شبیه به گیاه بنجامین بلک است با این تفاوت که رنگ برگها در بنجامین بلک، به رنگ سبز تیره تا سیاه است.

    گیاه بنجامین بلک 

    خاص ترین گونه بنجامین، گیاه بنجامین بلک است. این نوع از بنجامین بسیار حساس به جابجایی و دما و آبیاری است و تا حد اامکان نباید این گیاه را جابجا کرد و یا در نور و آبیاری و میزان رطوبت آن تغییری ایجاد کرد، زیرا باعث ریزش برگ ها می‌شود. گیاه بنجامین بلک در ابتدای رشد دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن است و با گذشت زمان و بالغ شدن گیاه، رنگ برگ ها سبز تیره و سپس نزدیک به سیاه می‌شود.

    گیاه بنجامین بلک نیاز به نور زیادی داشته و البته مانند انواع دیگر بنجامین به نور غیرمستقیم نیاز دارد. از دیگر خصوصیات  گیاه بنجامین بلک، بافت زیبای تنه آن است. این گونه بنجامین بسیار پرطرفدار است .آبیاری بنجامین بلک در تابستان حدوداً هر هفته دو مرتبه و در زمستان هر ۱۰ روز یک مرتبه باید باشد.

    گیاه بنجامین آمستل

    بنجامین ناتاشا 

    این گونه از بنجامین به ناتاشا و یا ناتاسیا معروف است.ارتفاع این گیاه نهایتا به ۸۰ سانتی متر میرسد دارای برگ های باریک  کشیده است و رنگ برگ ها نیز سبز تیره می‌باشد. دارای تنه انعطاف پذیری بوده و گیاه حساسی است که بهتر است جابجا نشود و آبیاری منظم با نور مناسب داشته باشد.

    بنجامین ناتاشا علاقه بسیار به نور دارد و بر خلاف سایر انواع بنجامین می تواند نور مستقیم خورشید را چند ساعتی  تحمل کند و بهتر است هر چند وقت یکبار گلدان را چرخانده تا نور به تمام قسمت های گیاه یکسان برسد،این گونه از بنجامین برای بن سای شدن مناسب است.

    هرچه رطوبت محیط بیشتر باشد، بنجامین ناتاشا رشد بهتری دارد. همانطور که اشاره شد، تنه این گیاه انعطاف پذیر است و شما می‌توانید از یک گیاه دیگر برای تنه استفاده کنید  که این باعث می شود، تراکم گیاه نیز بیشتر شود وموجب تقویت تنه شود و همچنین تاج گیاه کج نشود. برای رشد بهتر بنجامین ناتاشا، می‌توانید خاک و هوموس به گلدان اضافه کنید و با مراقبت و نگهداری درست سالها آن را داشته باشید و از زیبایی آن استفاده کنید.

    بنجامین ویاندی

    این گونه از بنجامین بدلیل قد کوتاهی که دارد می تواند در بن سای کردن نیز استفاده شود. بنجامین ویاندی به نسبت سایر انواع بنجامین، برگ های ریزتری به شکل بیضی و نوک تیز دارد و همچنین دارای قوس بصورت فرورفتگی در سطح برگها می باشد و رنگ آن معمولاً سبز تیره براق می‌باشد. بنجامین ویاندی علاوه بر زیبایی قابلیت تصفیه کننده هوا را نسبت به سایر گونه ها دارد .

    بنجامین پادشاه طلایی

    این گونه از بنجامین دارای برگ های سبز و درخشان،براق و به شکل بیضی است و به طور عموم  به نام ژاکلین معروف است. مرکز برگها بصورت مخروطی و به رنگهای سبز تا خاکستری است و لبه های متفاوت به رنگ سبز روشن و کرم دارد. بنجامین پادشاه طلایی دارای ریشه های هوایی است.

    دمای نگهداری بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و بهتر است در زمستان دمای آن کمتر از ۱۸ درجه سانتیگراد نشود. اینگونه بنجامین نیاز  به نوری زیادی دارد و میزان آبیاری آن در فصل بهار و تابستان حدوداً یک یا دوبار در هفته انجام می‌گیرد.این گونه بنجامین خاک اسیدی تا خنثی را دوست دارد.

    بنجامین نور ستاره 

    این نوع گیاه بسیار شبیه گونه اصلی است و دارای برگ های بیضی شکل که دارای لبه های روشن مایل به سفید است. علت محبوبیت بنجامین نورستاره داشتن برگهای متنوع آن است. بنجامین نور ستاره ای گیاهی حساس است.

     بنجامین مونیک 

    این گونه از بنجامین دارای برگ های سبز روشن براق است و شکل برگ ها بصورت بیضی است و اغلب بصورت انبوه رشد می‌کند. همچنین برگهای بنجامین مونیک دارای موج است .

    بنجامین ریگینالد

    این گونه از بنجامین دارای برگ های سبز روشن بوده و بصورت بیضی شکل و دارای نوک تیز است. برخلاف سایر گونه ها دارای رگه های کرم و سفید رنگ نمی‌باشد .

    گونه های بنجامین 

    این گونه از بنجامین همیشه سبز است و در محیط بیرون از آپارتمان و در دماهای نسبتاً پایین توانایی زیست دارد. همچنین می‌توان در محیط خانه نیز رشد پیدا کند. توجه داشته باشید که اینگونه از بنجامین به نور بیشتری نیاز دارد. داخل گلدان تا یک متر هم رشد می‌کند و شاخه های آن کمی آویزان است و دارای برگ های سبز براق است .

    بنجامین کینکی 

    بنجامین کینکی در معنا به زبان روسی به معنای فرفری است. این گونه از بنجامین به شکل بوته ای و همیشه سبز و دارای برگ هایی کوچک براق به رنگ سبز روشن و ضخیم است و بسیار شبیه به گونه های نور ستاره ای، Exotica وReginald می باشد. خاک این گیاه باید اسیدی و یا خنثی باشد و با ترکیبات خاصی تغذیه شود. تاج بنجامین کینکی به سرعت رشد می کند و میتوانید آنرا به هر شکل که دوست دارید هرس کنید که بهتر است در فصل بهار یا تابستان باشد.

    گل بنجامین ابلق چرا برگاش میریزه

    تکثیر گیاه بنجامین

    تکثیر گیاه بنجامین در منزل، کار ساده ای نیست؛ چرا که این گیاه به سختی ریشه می‌دهد. تکثیر گیاه بنجامین، به دو روش قلمه زدن بنجامین از طریق ساقه و تکثیر از طریق برگ انجام می‌شود.  بهترین فصل جهت این کار، بهار و تابستان است و باید تمام شرایط محیطی مناسب بنجامین فراهم شوند تا تکثیر این گیاه حساس جواب دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با روشهای تکثیر بنجامین آشنا شوید:

    روش اول : تکثیر گیاه بنجامین از طریق قلمه زنی ساقه

    برای تکثیر گیاه بنجامین در آب از طریق قلمه زنی ساقه، باید در ابتدا قلمه‌هایی به طول 15-20 سانتیمتر از ساقه نیمه چوبی گیاه که به اندازه قطر یک مداد معمولی ضخامت دارد، از گیاه اصلی و از قسمت گره جدا کنید. (منظور از گره، ساقه نیمه چوبی است که سبز و تازه نباشد اما هنوز انعطاف خود را حفظ کرده است)

    برگهای اضافی قسمت پایین قلمه را جدا کنید. این کار به این منظور انجام می‌شود که گیاه تمام انرژی خود را صرف ریشه‌زایی کند. وجود حداقل یک برگ بر روی گیاه برای ریشه زایی ضروری است. حداکثر تعداد برگ های باقی مانده بر روی قلمه باید 3 الی 4 عدد باشد.

    قلمه گرفته شده را در یک لیوان آب ولرم بدون کلر قرار دهید به طوری که برگها خارج از آب باشد. هفته ای یک یا دو بار آب درون لیوان را عوض کنید. شیشه را در جایی با دمای مناسب و گرم، روشن قرار دهید.  در این مرحله نور مصنوعی برای قلمه بهتر است. در بهترین شرایط بعد از گذشت سه هفته قلمه ها ریشه دار خواهند شد و بعد از قوی شدن ریشه ها و گذشت حدود دو ماه، می‌توانید آنها را در خاک بکارید. می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

    برای کاشت قلمه های ریشه دار شده بهتر است آن را در مخلوط پیت ماس + پرلیت (به مقدار مساوی) بکارید. قبل از کاشت، مخلوط خاک را به خوبی آبیاری کنید تا خیس شود و اجازه بدهید تا آب اضافی خارج شود،  سپس قلمه ها را داخل بستر کاشت قرار دهید. توجه کنید بیشتر قسمت ساقه بیرون از خاک قرار بگیرد.

    رطوبت مناسب، نور فیلتر شده، آبیاری متوسط و نگهداری قلمه ها در دمای اتاق به رشد بهتر آنها کمک می‌کند تا رشد بهتری داشته باشد. برای تامین رطوبت نیز می‌توانید از جزیره استفاده کنید یا یک پلاستیک شفاف روی آنها بکشید و با ایجاد چند سوراخ روی نایلون، به تبادل هوای قلمه ها کمک کنید. قلمه ها را در مکانی روشن با نور غیرمستقیم نگهداری کنید.

    بهتر است در روز به مدت یک تا دو ساعت پلاستیک را بردارید تا باعث ایجاد بیماری های قارچی در بنجامین نشوید.

    گیاه را به طور مرتب در طول فصل رشد تغذیه کنید. در طول فصول رشد ( بین اواخر بهار و اوایل پاییز )، هر دو تا چهار هفته قلمه بنجامین را تقویت كنید تا رشد سالم برگ بیشتر شود و از زرد شدن برگ جلوگیری كنید.

    گیاه اپارتمانی بنجامین

    بعد از گذشت 3 الی 4 سال از کاشت قلمه باید گلدان فعلی را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است. برای تعویض گلدان قلمه ها به صورت زیر عمل کنید :

    دهانه گلدان انتخابی شما باید 5 سانتی متر از گلدان فعلی بزرگتر باشد و گلدان را با خاکی با زهکشی مناسب و غنی از مواد مغذی پر کنید؛ بنجامین را از گلدان به آرامی درآورده و در گلدان جدید قرار دهید. ریشه ها و قسمت بیشتری از ساقه را با خاک بپوشانید و گلدان را آبیاری کنید تا آب اضافی از زهکش گلدان خارج شود.

    روش دوم : تکثیر بنجامین از طریق برگ

    تکثیر گیاه بنجامین از طریق قلمه زنی ساقه رایج تر است، اما بنجامین در شرایط گلخانه ای از طریق برگ نیز تکثیر می‌شود. برای تکثیر بنجامین با برگ به روش زیر عمل کنید:

    ابتدا تعدادی برگ سالم را از گیاه اصلی جدا کنید. ظرف هایی به قطر کم را انتخاب کرده و داخل آن ماسه بریزید و ماسه ها را کاملاً خیس کنید، سپس برگ ها را درون آن قرار دهید. تا زمان ریشه زایی خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. بهترین دما برای نگهداری برگ ها بین 20-28 درجه سانتیگراد است. بعد از حدود 1 ماه قلمه ها ریشه دار خواهند شد. بعد از این مرحله، زمان آن است که قلمه ها را در گلدان جداگانه بکارید. خاک مناسب برای اینکار بهتراست مخلوطی از 80 % خاک هوموسی و 20% ماسه باشد. برگ را درون گلدانی کوچک بکارید و آن را آبیاری کنید تا زمانی که جوانه های جدید قابل رؤیت باشد.

    بیماریهای گیاه بنجامین

    گیاه بنجامین مانند سایر گیاهان دیگر ممکن است دچار مشکلات و بیماری هایی شود، در ادامه به رایج ترین مشکلات و بیماری های گیاه بنجامین خواهیم پرداخت:

    تغییر رنگ و خشک شدن برگهای بنجامین

    یکی از مهمترین مشکلات که ممکن است برای این گیاه پیش آید، تغییر رنگ برگ های زیبای این گیاه است. بیشتر گونه های این گیاه حساس است. به دلیل نازک بودن ساقه های گیاه بنجامین و زیاد بودن تعداد برگ ها، این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نگهداری با ریختن برگ ها، تغییر رنگ یا خشک شدن آن ها واکنش می دهد. به همین دلیل است که باید تغییرات گیاه را جدی بگیرید.

    علت زرد شدن  نوک برگ های گل بنجامین چیست؟

    علت زرد شدن نوک برگ های بنجامین  می تواند به دلیل رطوبت دمای نامناسب محیط و یا تغذیه ناکافی گیاه باشد. ابتدا دمای اتاق را بررسی کنید که نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد و در حد لازم مرطوب باشد. پس از آن اگر برگ ها را بررسی کردید و نشانه ای از آفت ندیدید، از کود 20-20-20 برای تقویت گیاه بنجامین تان استفاده کنید.

    علت زرد شدن برگهای گیاه بنجامین در پاییز و زمستان

    زرد شدن برگهای بنجامین احتیاج به بررسی های دقیق تری دارد. همیشه علت ریختن برگ ها و خشک شدن آن ها یکسان نیست. به طور مثال زرد شدن برگ ها در پاییز و زمستان مربوط به سرد و خشک بودن هواست. هنگام گرم کردن هوای داخل ساختمان نیز سعی کنید گلدان را از وسایل گرمایشی دور نگه دارید.

    علت قهوه ای شدن برگ بنجامین

    علت قهوه ای شدن برگ بنجامین

    قهوه ای شدن برگ های بنجامین می تواند به دو دلیل صورت گیرد. اگر لکه های قهوه ای به طور پراکنده روی آن ایجاد شده باشد، نشان دهنده قارچ یا آفت است. اما اگر قهوه ای شدن شبیه سوختگی برگ باشد، نشان دهنده گرمای زیاد و شدت نور آفتاب است.

    دلیل خشک شدن و ریزش برگ های بنجامین

    خشک شدن نوک برگ بنجامین یا کل سطح برگهای بنجامین مربوط به گرمای بیش از حد خشکی محیط است. این مساله هنگام برخورد بیش از حد نور آفتاب و وسایل گرمایشی نیز رخ می دهد. در این مواقع برگ های بنجامین به جای زردن شدن، خشک شده و ترک می خورند. در چنین شرایطی لازم است مکان مناسبی برای آن ها پیدا کنید.

    علت خشک شدن شاخه و در نهایت برگهای بنجامین

    زمانی که می بینید شاخه های بنجامین شروع به خشک شدن می کنند و پس از آن برگ ها نیز خشک شده و می ریزند باید بدانید گیاه آبیاری نامناسبی داشته است. آبیاری کم همزمان با میزان دریافت آفتاب زیاد یا مجاورت با دستگاه های گرمایشی باعث بروز زرد شدن و خشک شدن بنجامین می شود.

    خشک شدن جوانه بنجامین

    گاهی علاوه بر زرد شدن بنجامین می بینید که جوانه های گیاه خشک می شوند و از بین می روند. علت اساسی بروز چنین مشکلی سرمای زیاد و خشکی هوای اتاق است. برای جلوگیری از خشک شدن گل بنجامین و ریختن آن، سعی کنید دما را کنترل کنید و هوا را نیز مرطوب نگه دارید.

    علت ریزش برگ بنجامین

    سوال بسیاری از افراد هنگام نگهداری از این گیاه این است که “چرا گل بنجامین برگهایش می ریزد؟”. این مساله نیز مانند زرد شدن بنجامین و خشک شدن آن یکی از عمده ترین مشکلاتی است که افراد با آن مواجه می شوند.

    ریزش برگ ها هنگامی شروع می شوند که شرایط نگهداری این گیاه به درستی رعایت نمی شود و یا گیاه بنجامین در معرض تغییرات ناگهانی دما و یا آبیاری بیش از حد قرار می گیرد. خشکی هوا و کمبود رطوبت نیز باعث ریزش برگ و خشکی آن می شود.

    چرا برگهای گیاه بنجامین به خصوص بنجامین ابلق می ریزد؟

    برای پیدا کردن علت ریختن برگ های بنجامین باید به این نکته دقت کنید که این ریزش از بین برگ های جوان است یا برگ های پایین تر و قدیمی تر. ریزش برگ های پایینی و قدیمی کاملاً طبیعی است. اما اگر همه برگ ها شروع به ریزش کنند و زرد شوند مساله فرق می کند و به معنی این است که خاک مواد مغذی کافی برای گیاه را ندارد.

    علت زرد شدن و ریزش برگ های بنجامین به طور همزمان

    اگر علاوه بر ریختن برگ ها، برگهای بنجامین نیز زرد شد، این می تواند به دلیل بروز آفت و یا نامنظم بودن برنامه آبیاری باشد. اگر نشانه آفت های گیاهی روی برگ ها زیاد شد، حتماً  باید گیاه و خاک گلدان را ضد عفونی کرد؛ در غیر این صورت نیز میزان آبیاری و زمان های انجام آن را کنترل کنید.

    چگونه گیاه بنجامین را احیا کنیم

     علت پژمرده شدن برگ های گل بنجامین 

    برخی اوقات نیز نه با زرد شدن بنجامین مواجه هستید و نه با خشک شدن و ریختن برگ ها. متاسفانه میبینید که به طور کلی گیاه شادابی  لازم را ندارد. یکی از دلایل پژمردگی بنجامین ممکن است کمبود مواد مغذی در خاک، جابجایی های ناگهانی، آبیاری کم و یا بیش از حد گیاه بنجامین، کاهش رطوبت محیط و یا تغییر دمای شدید باشد. گیاه بنجامین بسیار حساس است و به ثبات مکانی بسیارعلاقه دارد. سعی کنید محیطی با کمترین میزان تغییر شریط نگهداری برای آن فراهم کنید.

    اگر می‌خواهید بدانید چگونه گیاه بنجامین را احیاء کنیم؟ مدتی طول می کشد تا گیاه به شرایط اولیه برگردد و بهتر است که شرایط نگهداری گیاه مانند آبیاری، نور مورد نیاز طبق آنچه گفته شد، به دقت رعایت شود.

    وجود زخم های پنبه ای پشت برگ ها و روی ساقه 

    این مشکل نشان دهنده وجود شپشک آرد آلود است و با سم کونفیدور درمان میشوند. نحوه ی استفاده و مقدار این سم را از روی بسته خریداری شده مطالعه کنید.

    ایجاد لکه های پهن آبکی و سیاه بر روی گیاه

     این مسئله نشان دهنده وجود  قارچ ها بر روی گیاه بنجامین است و با شستشوی برگ ها با آب و صابون این مشکل برطرف میشود.

    وجود تار عنکبوت در زیر برگ ها به دلیل حضور کنه های قرمز است و این کنه ها را میتوان با حشره کش های نفوذی و یا کنه کش ها برطرف کرد.

    خشکی و شکنندگی برگ ها 

    این مشکل به دلیل هوای گرم و خشک است که با مرطوب کردن و تنظیم دمای محیط، میتوان از ریختن و شکنندگی برگ ها جلوگیری کرد.

    زرد شدن برگ ها نشانه ی آبیاری بیش از حد گیاه و  سیاه شدن برگ ها معمولا نتیجه چسبیدن برگ های گیاه به شیشه است که با رعایت این دو مورد گیاه دوباره شاداب می‌شود.

    رنگ پریده شدن برگ ها و حضور لکه ها قهوه ای در زیر برگ و ساقه با کشیدن پنبه ای آغشته به سم های حشره کش نفوذی رفع می‌شوند.

    برای نگهداری گل بنجامین در منزل و پرورش هرچه بهتر این گیاه نکات ذکر شده در بالا کاملا مفید است و با رعایت همین نکات ساده درباره ی نگهداری فیکوس بنجامین می‌تونید گیاهی زیبا در منزل خود پروش دهید.

    چرا روی برگ‌های خشک گیاه، لکه‌های سیاه و آبکی هم دیده می‌شود؟


    آبیاری افراطی علت اصلی چنین مشکلی است. برای حل این مشکل تا خشک شدن کامل خاک گلدان به گیاه آب ندهید. این لکه‌های سیاه نشانه قارچی شدن گیاه هستند که با اسپری آب و صابون رقیق‌شده یا محصولات قارچ‌کش از بین می‌روند.

    چرا گیاه بنجامین رشد نمی کند

    چرا سطح زیر برگ‌ها تارعنکبوتی شده است؟


    علت آن وجود کنه قرمز در سطح زیرین برگ‌های گیاه است. شما می‌توانید با اسپری کردن آب پرفشار بر روی برگ گیاه این آفت را از بین ببرید. همچنین می‌توانید هردو هفته یک‌بار سم حشره‌کش را از فاصله‌ای مناسب بر روی برگ‌ها اسپری کنید.

    علت وجود موجودات سفید و پنبه‌ای در پشت برگ‌های خشک شده بنجامین چیست؟


    شپشک آردآلود علت اصلی به وجود آمدن این حالت در گیاه است. وقتی این حالت را در گیاه خود مشاهده کردید، بلافاصله برگ‌ها و یا ساقه آلوده را جدا کنید؛ زیرا این شپشک به‌سرعت تکثیر شده و می‌تواند در زمان کوتاهی گیاه شما را از بین ببرد.
    بعد از جداسازی حتما از سموم خانگی برای رفع و از بین بردن شپشک‌ها استفاده کنید و درصورتی‌که جواب نداد می‌توانید از سموم شیمیایی مالاتیون و یا کنفیدر استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    هادی
    1402/12/08 10:13

    با عرض سلام. خسته نباشید 🙏من بنجامین دارم ريشش از خاک زده بیرون گاهی اوقات از تنه درخت آب میاد بیرون و از یه جایی از ساقه ریشه زده دلیلش چیه؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 18:15
    پاسخ به:هادی

    طبیعی هستش و مشکلی نداره 

    فاطیما
    1402/11/02 17:24

    سلام خسته نباشید گل بنجامین من روی برگ هاش لکه های قهوه ای پدیدار شده که حالت سوختگی داره و نوک برگاش هم خشک شده و اینکه ساقه های اصلی پایینی داره خشک میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    حیدر. زارعیان جهرمی
    1402/09/30 16:38

    اطلاعات داده شده بسیار مفید و کاربردی است

    آذر
    1402/05/24 16:06

    سلام بنجامین من اصلا برگ جدید نمیده یه جوانه های کوچیک میزنه خودش خشک میشه

    irangrowlight
    1402/06/01 14:48
    پاسخ به:آذر

    اگر شرایط نوریش مناسب هست به تغذیه گیاه رسیدگی کنید و اگر حجم آبی که به گیاه میدید کم هست افضایش بدید 

    ناصری
    1399/10/30 13:04

    گیاه فیکوس بنجامین ابلغ من کم نور البته کناره پنجره قرار دارد با لامپ رشد گیاه می توانم نور مناسب برای گیاهم فراهم آورم؟؟؟

    تارا
    1399/07/12 11:56

    گیاه ما داره خشک میشه همه ی روش ها رو. امتحان کردیم چه کنیم

    Fazel
    1399/10/26 22:03
    پاسخ به:تارا

    سلام
    من از نظر باغبونی تقریبا همه چیز رو میدونم و پیشنهادم برا شما اول از همه رطوبت زیاده(روزانه گیاه اب پاشی بشه،یک لیوان اب زیر درخت باشه همیشه،یک قابلمه فلزی اب روی بخاری باشه، ...) و دوم هم لطف کنید قرص آ.اس.آ۸۰ یا همون اسپرین۸۰ رو خریداری و بک عدد رو پودر کنید و دور ساقه گیاه بریزید و بعد از گرشت ۲ روز بهش اب بدید تا اکر شک(ممکنه تازه از گلخونه اونده باشه یا تغییر دمای خونه و ...) را از بین ببره
    🌹

    نریمان
    1399/05/09 20:34

    سلام بدون پودر هورمون رشد هم میشه قلمه زد

    بهنوش
    1402/11/30 18:32
    پاسخ به:نریمان

    من هر سال از بنجامین و همین طور فیکوس لیراتا قلمه میگیرم. فقط کافیه تو آب جوشیده سرد شده و نزدیک پنجره نورگیر قرار بدید. حدود یه ماه طول میکشه ریشه بزنن و بعد خیلی راحت به گلدون منتقلشون کنید. نه هورمون میخواد و نه هیچ چیز دیگه ای!

    Fazel
    1399/10/26 22:05
    پاسخ به:نریمان

    سلام
    من مجدد میگم از نظر باغبونی من عالیم ، عزیزم بدون پودر احتمال ریشه زدن خیلی پایینه و بهترین کار اینه که بزنید توی پودر که بسته ای ۱۰ تومن هم بیشتر نیست

    ناشناس
    1397/06/11 16:43

    با لامپ رشد گیاه میشه گیاه بنجامین رو نگه داری کرد بنجامین گیاه حساسی هست زود از بین میره

    zamani
    1397/02/26 16:33

    سلام و عرض ادب. بله شرکت پرتو رشد نوین در محل شرکت پذیرای شما عزیزان می باشد.تهران شهرك غرب ميدان صنعت بلوار فرحزادی بالاتر از چهار راه دریا كوچه بهاران ٢ پلاك 49 واحد 2
    شماره های تماس:
    09120644135
    021-88565479

    شهلا
    1395/10/04 13:15

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط