طرز نگه داری از گیاه كروتون

آنچه در این مقاله میخوانید
    test

    گیاه کروتون Codiaeum variegatum

    نگهداری از گیاه کروتون

    گیاه کروتون که با نام علمی Codiaeum Variegatum شناخته می شود، بومی مناطقی در اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام بوده که به شکل درختچه های در جنگل های مرطوب رشد می کند و همیشه سبز ، دو یا چند ساله با پایه های چوبی که در محیط طبیعی تا ۱۸۳ سانتی متر رشد می کند.

    در غیاب این شرایط، کروتون در آپارتمان به عنوان گیاه آپارتمانی می تواند بین ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر رشد کند. کروتون گیاهی است با تراکم بالا که شاخ و برگ فراوانی دارد، برگ های براق و صاف و لبه دار به صورت جانبی رشد می کند و دارای رنگ های زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز یا ترکیبی از الگوهای راه راه و تکه تکه هستند.

     پرورش کورتون ها می تواند مشکل باشد زیرا به شرایط ویژه‌ای از نور، آب ، دما و رطوبت نیاز دارند و نسبت به جابجایی حساس هستند . بهترین کار برای پرورش کروتون آن یافتن مکانی مناسب و ایده آل برای رشد گیاه و جلوگیری از حرکت مجدد آن است.

    شیوه نگهداری گیاه کروتون

    نور مورد نیاز گیاه کروتون

    همانطور که گفته شد گیاه کورتون به نور زیادی احتیاج داشته است و این گیاه نور کامل خورشید را دوست دارد اما اگر نور خورشید بسیار شدید باشد، نباید گیاه کروتون را در معرض آن قرار داد؛ زیرا باعث سوختن گیاه می شود. البته انواع گیاه کورتون وجود دارد که می‌توان آن را در نیم سایه پرورش داد. اگر میزان نور کورتون زیاد یا مستقیم باشد کیفیت و تراکم رنگ برگ ها تغییر می کند. اگر محیطی که گیاهتان را در آنجا نگه داری م نمایید نور خوبی ندارد با تهیه لامپ رشد گیاه می توانید این کمبود را جبران کنید.

    مکان مناسب نگهداری گیاه کورتون

     گیاه کروتون در کل حساس است و اگر محل قرار دادن آن را تغییر دهید؛ آثار نامطلوبی بر رشد گیاه خواهد گذاشت و ممکن است برگهای گیاه شروع به ریزش کند؛ اما یه واکنش موقت گیاه به جابجایی است. مکان مناسب گیاه را پیدا کنید و هم آنجا پرورش دهید. مکان ایده آل برای نگهداری آنها پنجره شرقی و غربی است که هر روز ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم بگیرد و همان طور که گفته شد نور خورشیدی که بیش از حد مستقیم باشد باعث سوختن برگ ها می شود.

    گل کروتون

    دمای مناسب برای رشد گیاه کروتون

    همانطور که گفته  شد کروتون ها، گیاهان مناسب مناطق گرمسیری هستند. گیاهان کروتون، از تغییرات دمایی و هوای سرد خوششان نمی آید. دمای مناسب برای این گیاه، در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان ۱8 درجه سانتی گراد است. به طور کلی میانگین ۲۰ درجه سانتی گراد ، بهترین شرایط حرارتی و دمایی برای این گیاه است.

    آب مورد نیاز گیاه کروتون

    کروتون گیاه بومی مناطق گرمسیری است و در نتیجه هوای گرم و مرطوب برای آن بسیار خوب است؛ همواره باید مرطوب باشد و در فصل تابستان که و بهار که فصل رشد گیاه است رطوبت کافی داشته باشد و به حدی باشد که باعث خیسی و مقدار آب زیاد در گلدان نکند.

     بهترین راه برای تشخیص اینکه چه موقع باید گیاه را آبیاری کرد، این است که وقتی 1 سانتی متر  از خاک خشک بود، از آب ولرم برای آبیاری و جلوگیری از شوک ریشه ها استفاده کنید. انگشت سبابه را در خاک فرو برده و اگر در قسمت بالایی احساس خشکی داشت، به آن آب اضافه کرده و به آبیاری ادامه دهید تا زمانی که آب از سوراخ پایینی گلدان جاری شود.

    در طول دوره نهفتگی در اواخر پاییز و زمستان, آبیاری قطع شود و به خاک اجازه دهید تا عمق 1 الی5/2 سانتی متر خشک باشد.

     نکتهـای که در رابطه با نگهداری گیاه کروتون وجود دارد این است که اگرچه این گیاه علاقه زیادی با آب و رطوبت دارد اما باید مراقب بود که با آبیاری زیاد گیاه را غرق آب ننمود. آبیاری بیش از حد نیاز می تواند موجب پوسیدگی ریشه ی گیاه و نابودی آن گردد.

    همچنین در آبیاری کم گیاه کروتون نیز باعث می شود تا گیاه به مرور زمان خشک شود و از بین برود. اگر برگ های تازه گیاه شروع به پژمرده شدن کردند، یعنی گیاه کروتون دچار کمبود آب شده و باید آن را آبیاری کرد.

    گیاه کروتون

    خاک مناسب گل کروتون

    بهترین خاک برای کشت کروتون، خاکی است که زهکشی مناسب برای عبور آب اضافی را داشته باشد و هم ظرفیت نگهداری رطوبت را در خود داشته باشد. بهترین خاک برای گیاه کروتون توصیه می شود، مخلوطی از یک قسمت خاک برگ و دو قسمت ماسه شسته نرم و یک قسمت خاک باغچه همراه با همراه با مقداری کمپوست می باشد. به جای خاک گلدان می‌توان مخلوطی از پیت ماس و کمپوست آلی استفاده کرد. بهترین فصل برای تعویض خاک گیاه فصل بهار است.

     

    برای خرید خاک گلدان کروتون از ایران گرولایت کلیک کنید.

    کود دهی گل کروتون

    این گیاه جز گیاهانی است که برای پرورش و رشد نیاز به مواد مغذی و کود دارد. کودی با سطح نیتروژن پایین، آرام تجزیه شونده و به شکل گرانوله و یا مایع می تواند کودی مناسب برای این گیاه در نظر گرفت. در واقع کودی با مقیاس NPK  ، 6-3-18 یا 8-2-10  برای این گیاه عالی خواهد بود.

    کوددهی گل کروتون بدین صورت است که در فصل رشد یعنی فصل بهار و زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود، کود گرانولی یا پودری را بر روی سطح خاک گیاه پراکنده نموده تا با مرور زمان جذب شود یا به صورت مایع بر سطح خاک ریخته و گیاه را تغذیه نمود. همچنین برای کودهی می توان از انواع کود طبیعی و کود شیمیایی استفاده نمود. نکته ضروری این است که  در دوران نهفتگی در اواخر پاییز و زمستان گیاه کوددهی را به هیچ وجه انجام نگیرد.

     

    برای خرید کود ارگانیک و غیرارگانیک برای گیاه کروتون خود از ایران گرولایت اقدام کنید.

    تمیز کردن برگهای گیاه کروتون

    یکی از نکات نگهداری کروتونها، تمیز کردن برگ های زیبای گیاه کروتون است و نباید فراموش شود، به دلیل اینکه گیاه نمی تواند با برگ های کثیف به درستی تنفس کند و فتوسنتز انجام دهد. تقریبا هر هفته یا ده روز یه بار برگ ها را با آب لوله کشی دپو شده که کلر آن از بین رفته است تمیز شود. راه دیگر استفاده از صابون های بی بو می باشد، صابون را در آب حل کرده و روی برگ ها اسپری نمایید.

    corton

    سپس به کمک اسفنج و یا پارچه نم دار برگ ها را پاک نمایید. از پاشیدن محلول آب و صابون بر روی خاک گیاه کاملاً اجتناب نمایید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از مواد شیمیایی برای تمیز نمودن برگ های گیاه کروتون استفاده کنید، زیرا باعث بسته شدن روزنه های برگ می شود. از براق کننده های شیمیایی به دلیل بستن منافذ تنفسی برگ جلوگیری کنید.

    تکثیر گیاه کروتون

    تکثیر گیاه کروتون به دو روش قلمه زدن و تکثیر هوایی انجام می شود، که در ادامه به هر دو روش خواهیم پرداخت.

    تکثیر گیاه کروتون با قلمه

    این گیاه به‌صورت تك ساقه ‌ای رشد می کند؛برای تکثیر گیاه کروتون به روش قلمه زدن، صبر کنید تا گیاه به ‌اندازه كافی رشد کرده و جوانه ‌های فرعی ایجاد کند. سپس شاخه ‌های سبز یا شاخه ‌های چوبی را برای قلمه می توان استفاده نمود. برای تکثیر با قلمه ابتدا یکی از شاخه ‌های قوی و سالم گیاه را انتخاب نموده و به طول ۸ تا ۱۵ سانتی متر توسط چاقو یا قیچی باغبانی تیز جدا نمایید.

    به انتهای قلمه ها پودر هورمون ریشه ‌زایی را، برای ریشه ‌زایی سریع ‌تر و بهتر کاملاً آغشته کنید. گلدان کوچکی با دهانه ۹ الی ۱۱ سانتی متر را آماده کرده و داخل گلدان را با خاک قلمه یا کمپوست گلدانی و ماسه پر کنید.  توجه کنید که قلمه را طوری در خاک قرار دهید که‌ برگ ‌هایش از خاک فاصله داشته باشند.

    سپس شرایط گلخانه ای را برای رشد قلمه ها پوشاندن آن با قرار دادن كیسه پلاستیكی شفاف سوراخ دار فراهم کنید. سپس گلدان را به محیطی با دمای ۲2 تا 24 درجه سانتی‌گراد و نور مناسب منتقل کرده و به رطوبت خاک آن دقت کنید.

    پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه قلمه ‌ها ریشه ‌دار شده و تبدیل به گیاه جدید می شوند. برای فهمیدن این نکته که آیا گیاه ریشه داده است یا خیر، می توان حدود سه هفته بعد از کاشت قلمه ها، ساقه  گرفته و به‌ آرامی بکشید، اگر ساقه کمی مقاومت نشان دهد یعنی ریشه تشکیل شده است و می توانید گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید. اواخر بهار تا اوایل فصل تابستان بهترین زمان قلمه زدن گیاه کروتون است.

    تکثیر گیاه کروتون از طریق خواباندن هوایی 

    تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی یکی دیگر از روش های تکثیر  گیاه کروتون می باشد. برای این کار ابتدا شاخه منشعب شده که رشد کاملی کرده را انتخاب نموده و قسمتی از شاخه که دارای جوانه است را کمی زخمی کرده و روی آن را با خزه بپوشانید. روی خزه را هم با پلاستیک ببندید و روی پلاستیک چند سوراخ ریز ایجاد کرده تا از پوسیدگی ساقه جلوگیری شود، همیشه آن را با اسپری آبپاشی نموده تا مرطوب مانده و ریشه دهد. پس از ریشه دهی، ساقه را جدا نموده و در گلدان دیگری بکارید تا گیاه جدیدی داشته باشید.

    نگهداری گل کروتون

    گل کروتون

    کروتون ها گل نیز می دهد ولی گل آن گل آذین آن بصورت خوشه­ های بزرگ بین 8 تا 30 سانتی­متر طول با گل های نر و ماده روی گل آذین های جدا است. گل های ماده زرد و بدون گلبرگ هستند. گل های آن بصورت فصلی روی گیاه ظاهر می شوند و اکثر گل های آن به رنگ سفید هستند. گل های کورتون جنبه زینتی ندارند و به منظور تقویت برگ ها، بهتر است آن ها را قطع نمود. در کل این گیاه ، اگر در داخل خانه بزرگ شود ، به ندرت گل می دهد.

    مشکلات و بیماری های گیاه کروتون

    در این قسمت به برخی از مشکلات و بیماری های که ممکن است برای گیاه کروتون پیش بیاید اشاره گردیده و راهکارهایی برای رفع مسیله ایجاد شده نیز ارائه گردیده است.

    • برگ ها حالت ابلق خود را از دست داده و سبز می‌ شوند، علت این امر کمبود نور می باشد و برای درمان آن  گلدان به محل روشن تر انتقال دهید.
    • پیدایش لکه های قهوه ای در برگ ها و ریزش برگ هاکه به دلیل آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوخت های نفتی و رادیکال آزاد می باشد و برای رفع آن بهترین کار تهویه هوا محیط با دستگاه های تهویه هوا می باشد.
    • زرد شدن برگ ها همراه با تار عنکبوت در سطح زیرین برگها، به دلیل وجود کنه قرمز می باشد و برای درمان آن از سم کنه کش استفاده شود.
    • ریزش برگ ها در همه قسمت های گیاه می تواند به علت تغییرات شدید دما باشد و برای رفع آن می توان دمای محیط را ثابت نگه داشت و یا در محیطی قرار گیرد که تغییرات دمایی آن حداقل می باشد.
    • برگ های جوان گیاه رشد کمی داشته و ریز هستند این به دلیل کمبود مواد غذایی مورد نیاز گیاه هست و برای جبران آن استفاده از کود مناسب می باشد.
    • ایجاد پوشش پنبه ای در پشت برگ و اطراف رگبرگ اصلی، علت اصلی آن شپشک آرد آلود می باشد و برای  درمان آن استفاده از سم حشره کش توصیه می شود.
    • ریزش برگ های پایینی گیاه،  به دلیل هوای سرد و خشک، و بهترین راه رفع آن انتقال گلدان به محیط گرم تر می باشد.
    • قهوه ای شدن نوک برگ ها، به دلیل  خشکی و کمبود آب رخ می دهد و برای درمان آبیاری بیشتر و غبار پاشی توصیه می شود.
    • برگ های کم رنگ، علت آن نور کم می باشد و برای بهبود آن گیاه کروتون را مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.
    • همانطور که قبلاً نیز اشاره شد کروتون ها به جابجایی حساس بوده و دچار ریزش برگ می شود و این واکنش موقت آن ها به جابجایی می باشد.

    شرایط نگهداری گل کروتون

    سوالات متداول گل کروتون

    1.آیا گیاه کروتون برای نگهداری در آپارتمان مناسب است؟

    گیاه کروتون اغلب در هوای آزاد در آب و هوای گرمسیری رشد می کند، اما اگر شرایط خاص نگهداری آن را رعایت کنید می توانید در منزل نیست این گیاه زیبا را داشته باشید.

    2.بهترین خاک برای نگهداری گل کروتون چیست؟

    بهترین خاک برای گیاه کروتون توصیه می شود، مخلوطی از یک قسمت خاک برگ و دو قسمت ماسه شسته نرم و یک قسمت خاک باغچه همراه با همراه با مقداری کمپوست می باشد. به جای خاک گلدان می‌توان مخلوطی از پیت ماس و کمپوست آلی استفاده کرد.بهترین فصل برای تعویض خاک گیاه فصل بهار است.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    بهار
    1402/12/01 09:00

    سلام، من یک گیاه کروتون چند ماه پیش گرفته بودم که به من فقط گفتن در هفته دو بار بهش آب بدم به همراه کود، همه چیز خوب بود تا اینکه یه روز گربه های من چندتا از برگاش رو کندن و من مجبور شدم بیرون خونه و قسمت راه پله نگهش دارم و از اون موقع یا برگاش ریخته یا خشک شده :))) واقعا از این موضوع ناراحتم و نمیدونم چیکار کنم، راه حلی برای بهبودش نداره ؟؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 18:18
    پاسخ به:بهار

    بندازید دور و یکی دیگه بخرید .این برای شما بهترین راه هستش 

    مهرناز
    1402/11/29 00:17

    سلام من گل کروتن خریدم برگ هاش خشک میشن و میریزن علتش چیه ؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 18:20
    پاسخ به:مهرناز

    کم آبی تغذیه نا مناسب نور کم نسبر نا مناسب .همه این موارد میتونه علت از دست رفتن گیاه باشه 

    زهرا
    1402/11/28 14:18

    سلام من کروتن یه ساله دارم اما الان برگاش داره میریزه...سربرگ خشک و پشت برگ نقطه های قهوه ای داره چیکار کنم خوب بشه

    تقی عادلی
    1402/10/09 23:25

    توضیحات کامل و کافی و عالی بود و استفاده کردیم.
    سپاس.

    ناشناس
    1402/10/06 18:26

    سلام من یک ماهه کروتونم رو خریدم نور ش هم خیلی خوبه اما اصلا برگ نداده نه ریزش داره نه برگ جدید میده ،براش جزیره هم درست کردم زیر گلدونش یه کرم بزرگ و یه هزار پا کوچک دیدم
    دلیلش چی میتونه باشه چرا برگ نمیده

    ناهید
    1402/07/24 11:01

    سلام روزتون بخیر من حدود 10 روزه کروتون خریدم دیروز و امروز روی پایه جلوی پنجره بود که از صبح تا ظهر آفتاب میگیره دیروز دیدم برگ ها به سمت پایین اومدن بهش کمی آب دادم دوباره برگهاش بلند شد امروز دوباره همین اتفاق افتاد دلیلش چیه؟ آفتابش زیاده؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:24
    پاسخ به:ناهید

    آب کم میدید

    محمد ز
    1402/07/14 13:18

    سلام لطفا راهنمایی کنید
    من این گل رو دارم خیلی سرحال و عالی رشد کرده
    اما نزدیک ده روز گلدونش رو عوض کردم و از همون روز کاملا پژمرده و افتاده شده. میشه بگید دلیلش چیه و راه حلش؟؟؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:24
    پاسخ به:محمد ز

    آسیب دیدن ریشه میتونه باشه یا تنش جابجای که در نهایت بهتره یه جلبک دریایی 100% بگیرید و روی گیاه اسپری کنید یا اسید آمینه بگیرید به صورت آبیاری و محلول پاشی استفاده کنید

    عسگری
    1402/07/02 10:22

    سلام گیاه کورتون من برگهاش شرع کرد به خشک بحالت سوختن به کارشناس نشان دادم گفتن کنه زده دارو بهش اسپری کردم مدتی خوب بود اما شروع کرد ب ریختن برگهاش و الان هیچ برگی نداره و حتی ساقه اش هم خشک شده راهی داره که لا اقل قلمه بشه ؟ از طریق ریشه

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:22
    پاسخ به:عسگری

    ساقه خشک شده قابل قلمه زدن نیست

    ساناز
    1402/06/15 10:53

    سلام من گیاه کروتن دارم جاش تغییر کرد خیلی پژمرده شده چه کارش کنم

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:20
    پاسخ به:ساناز

    احتمالا ریشه آسیب دیده هنگام انتقال به گلدان جدید و کمی زمان میبره تا حالش بهتر بشه .از جلبک دریایی استفاده کنید به صورت محلول پاشی روی گیاه

    moseb
    1402/04/18 14:02

    میری گلخانه انقدر گرم و رطوبت زیادی داری و گلها همه سرحال،میری مغازه گلفروشی کولر گازی همیشه روشن و مغازه یخ میزنی ولی همه گلها سرحال.حالا گل میخری میاری خونه هرجوری بگی دما رو اندازه میکنی ولی همه برگهاش میریزه و تمام

    irangrowlight
    1402/06/01 12:13
    پاسخ به:moseb

    چون گیاه به صورت موقتی میاد مغازه و یا به فروش میرسه یا برمیگرده گلخونه و جاش یه گیاه سالم میارن

    مائده
    1402/03/31 12:01

    سلام ببخشید من یه گیاه کورتون دارم برگ هاش چند روز به سمت پایین افتاده شده باید چیکار کنم چه مشکلی داره؟

    محبوبه
    1402/07/20 23:52
    پاسخ به:مائده

    برا گیاه منم این اتفاق افتاد . همه برگ هایش حالت افتادگی پیدا کرد . دوتا لیوان آب ریختم پای گلدون دو ساعت بعدش قشنگ برگ هایش بالا وایساد .

    irangrowlight
    1402/04/14 15:32
    پاسخ به:مائده

    احتمالا زهکشی خاک گلدان مشکل داره و بهتره خاک رو عوض کنید ودر اوایل از هیچ کودی استفاده نکنید تا ریشه گیاه دوباره جون بگیرهو بعد از کود جلبک دریایی استفاده کنید تا سبزینگی گیاه بهبودپیدا کنه

    نیلوفر
    1402/02/19 09:44

    سلام من وذتونمو یه هفتس خریدم روز ائل بهش اب دادم بهم گفتن هفته ای 1بار اب کافیه بعد توی این 1 هفته کاملا حالش خوب بود و شاداب بود بعد 1 هفته مجدد اب دادم و فرداش تمام برگاش پژمرده شده علتش چیه ؟

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:51
    پاسخ به:نیلوفر

    سلام و درود 
     به گیاه ما شوک و تنش وارد شده. یکی از عوامل محیطی و نگهداری آن تغییر کرده که به آن حساس بوده و باید این کار با دقت انجام میشده.  این میتونه بخاطر نور رطوبت و حتی آبیاری باشه. برای آبیاری بهتر است این معیار را داشته باشید که هر گاه دو سه سانت رویی خاک خشک شد بهش آب دهید و معیار دقیقی وجود ندارد که قطعا باید هفته ای یک بار آبیاری شود.

    نام ترنم
    1402/03/03 09:34
    پاسخ به:irangrowlight admin

    با سلام عرض وادب من یه کروتن دارم دوماه خریدم الان کم کم بر گهاش میریز علت چیه ممنون میشم جوابم بدین

    irangrowlight admin
    1402/03/06 11:15
    پاسخ به:نام ترنم

    سلام و درود 
    احتمالا با تغییر شرایط محیطی به گیاه شوک وارد شده است که این شوک تا 3 ماه اول نیز ممکن است رخ بدهد. عمدتا ریزش برگ‌ها بخاطر آبیاری بیش از حد یا کمبود نور کافی هستش این دومورد رو سعی کنید چک بفرمایید

    سنا
    1402/02/17 10:28

    سلام گل من کورتن قرمزه ولی برگای جدیدش همش سبز در میاد چرا . از ۹ونیم صب پرده رو کنار میزنم نور مستقیم میخوره بهش ولی باز سبزه چرا

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:42
    پاسخ به:سنا

    سلام وقت بخیر 
    .نور مناسب به کروتون شما نمیرسه. عکس گیاه و فضایی که در آن قرار گرفته را برای مشاوران ما ارسال نمایید تا مناسب بودن نور شما را بررسی نمایند. شماره های تماس در بخش تماس با ما سایت قرار دارد

    مهلا
    1402/01/17 12:38

    من عاشق گیاه کروتون هستم و ریزش برگ هاش منو خیلی نگران کرده بود. خیلی بهم کمک کردین. ممنون از راهنمایی تون

    irangrowlight
    1402/01/21 12:16
    پاسخ به:مهلا

    با سلام. در وهله اول لازم است تا شرایط نگهداری این گیاه را به دقت بررسی کنید و تمام نکات نگهداری آن را رعایت کنید.

    میترا
    1401/12/22 10:09

    سلام وعرض ادب.من مدتیه یه کروتون پرتغالی توی خونه دارم.رشدش هم خوبه خداروشکر.الان چندروزه دوتا شاخه گل داده ایامیشه برای بذر ازسون استفاده کنم یابایدقطع بشن.ممنون ازمطالب خوبتون

    irangrowlight
    1402/01/21 12:15
    پاسخ به:میترا

    سلام. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ایران گرولایت تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    پیمان
    1401/12/05 10:48

    سلام گل ما قبلا خیلی پر شاخ و برگ بود ولی جند وقتیه شروع کرده ب برگ ریختن یعنی نیم برگاش تغریبا ریخته علاوه بر این حتی جوانه های جدید گل هم میربزه ممنون میشم جواب بدین

    irangrowlight
    1402/01/21 12:14
    پاسخ به:پیمان

    با سلام. لازم است تا شرایط نگهداری گیاه را به خوبی رعایت کنید .در این خصوص می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان ایران گرولایت بپرسید.

    Nstrn
    1401/11/19 09:04

    من یه چار روزه از یه شهر دیگه کوروتون خریدم حالش خوب بود برگاش سبز و زرشکی بود جوونه هم داشته الا دو روزه برگاش هی می‌ریزه 🥲🥲چیکارش کنم؟واسه چیه ؟؟

    irangrowlight
    1402/01/21 12:12
    پاسخ به:Nstrn

    سلام لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در این زمینه به سوال شما پاسخ دهند

    مهناز
    1401/01/18 11:52

    ممنون از راهنمایی شما

    حامدی
    1400/12/25 13:16

    گل کروتون رو توی تابستون چطوری باید مراقبت کرد ازش آبباری ابن گل تو تابستون چطوری باید باشه؟

    لیلا
    1400/12/23 16:25

    گل کروتون یکی از گل های مورد علاقه ی منه هم خیلی خوشگله هم نگهداریش آسونه

    محبوبه
    1400/12/22 15:24

    گل کروتون به حداقل و حداکثر نوری که نیاز داره چقدره؟میشه داخل آپارتمان هم از این گل نگهداری کرد؟

    نرگس صمدی
    1400/12/12 10:43

    من گل کروتون رو تازه خریدم اما شرایط نگهداری و دما و نور مناسب این گیاه رو نمیدونستم خیلی مطالبتون خوب بود خیلی کمکم کرد ممنونم🙏🏻

    روحی
    1400/11/26 20:36

    آیا کیفیت و مرغوبیت محصولات که به شکل طبقاتی کشت می‌شود قابل قبول هست

    شهرامی
    1400/11/26 20:35

    سلام بیشتر برای نشاء چه گیاهانی استفاده از کشت طبقاتی پیشنهاد می شود

    محبی
    1400/11/26 20:32

    عرض ادب برای ایجاد یک کارخانه گیاهی نیاز به کارشناسی تخصصی دارم

    فرهود
    1400/11/10 15:42

    سلام ، در مقاله نوشته شده خاک گیاه کروتون باید هوموسی باشه . هوموس به چه معناست؟

    زهرایی
    1400/09/23 09:34

    سلام من گیاه کروتون نگه می دارم تو خونه با توجه به سرما و کم شدن تابش نور خورشید احساس می کنم خاک گلدون تقریبا اکثر اوقات مرطوب چون تبخیر نمیشه مثل تابستون ، باید ابیاری رو کمتر کنم ؟؟؟در ضمن الان در هفته دو مرتبه آبیاری می کنم کروتون رو. ممنون میشم جواب بدین

    webmaster
    1400/09/23 11:44
    پاسخ به:زهرایی

    سلام

     در فصول پاییز و زمستان، بدلیل سرما و کوتاه شدن مدت زمان تابش نور خورشید رطوبت خاک گلدان دیرتر از بین می رود. به همین دلیل آبیاری یکبار در هفته اگر گیاه کروتون شما به نسبت کوچک است کافی می باشد.
    موفق و پیروز باشید 

    ریحانه
    1400/09/21 09:57

    سلام با توجه به این موضوع که شما تقریبا در حوزه ی گیاه و لامپ مخصوص رشد گیاه ویدئو تهیه می کنید لطفا راجب گیاه کروتون و طرز نگه داری و میزان نور و رطوبتی که لازم داره .... ویدئو بسازید چون بادیدن یک ویدئو بهتر میشه متوجه میزان آبیاری و شدت نور ..... این مواردی شد که برای گیاه کروتون لازمه چون واقعا گیاه حساسیه!!

    webmaster
    1400/09/23 11:49
    پاسخ به:ریحانه

    سلام

     بله حتما، ساخت این قبیل ویدیوها در دستور کار شرکت ایران گرولایت بوده و به زودی شاهد ویدیوهایی در زمینه ی نحوه و طرز نگه داری گیاهان آپارتمانی علی الخصوص گیاه کروتون خواهید بود.
    موفق و پیروز باشید

    شهلا
    1400/09/20 13:06

    گل كروتون من به رنگ زرد و نارنجي نميشه اول برگها سبز براق و بعد زرشكي ميشن و بتازگي گاهي از برگاي جون و كوچولوش مي افته
    لطفا راهنمايي بفرماييد

    بهنام
    1400/10/17 19:25
    پاسخ به:شهلا

    ابیاری رو بیشتر کنید

    الهه
    1400/10/14 14:30
    پاسخ به:شهلا

    جلو نور آفتاب بزارید

    مریم
    1400/09/17 16:47

    سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم من یه گیاه کلوتون دارم که همه برگاش ریخته فقط تنش مونده سوالم اینه دورباره برگاش در میاد؟

    Samaneh Oveisi 🎀
    1400/05/09 13:34

    سلام روز بخیر .گیاه من تمام برگهشاش ریخت ، مجدد جوونه زده ولی بعضی از جوونه ها رشد نکرده خشک میشه و رشد برگها خیلی کمه
    چکار کنم

    Samaneh Oveisi 🎀
    1400/05/09 13:34

    سلام روز بخیر .گیاه من تمام برگهشاش ریخت ، مجدد جوونه زده ولی بعضی از جوونه ها رشد نکرده خشک میشه و رشد برگها خیلی کمه
    چکار کنم

    ساناز
    1400/03/23 00:23

    اول برگ هاش از پاین ریخت بعد جاب جاش کرد ک نور کافی بخور الان برکاش قرمز شده وریزش نداره ولی خیلی برگ ها ول شده و اویز شده نمیدونم چیکارر کنم کمک کنید

    الهه
    1400/10/14 14:31
    پاسخ به:ساناز

    آب لازم داره

    مریم
    1400/05/08 12:11
    پاسخ به:ساناز

    سلام ، گل کروتون من هم همین مشکل را داشت و کنار پنجره جنوبی بود و همش برگهاش ول بود بعد جابجاش کردم کنار پنجره دیگه که نور کمتری داره و خنک تر هم هست ،الان خیلی شادابه و اصلا ول و آویزان نیست،

    شهنام
    1400/04/08 11:08
    پاسخ به:ساناز

    با سلام دوباره، یه نکته رو هم در نظر داشته باشین که نور گیاه باید غیر مستقیم باشه و اگر آفتاب مستقیم بهش بزنه اذیت میشه.

    شهنام
    1400/04/08 10:58
    پاسخ به:ساناز

    سلام ، احتمالا گیاهتون گرمشه و رطوبت خاکش کمه. قدری آب بهش بدین ولی گلدونتون هم باید زهکشی مناسب داشته باشه یعنی آب اضافی بتونه ازش خارج بشه و آب رو از زیرگلدونی تخلیه کنید و دور بریزید. تو روزای گرم رطوبت مناسبی رو واسه خاکش تامین کنیدبه احتمال زیاد حال برگهاش بهتر میشه .

    ساناز
    1400/03/23 00:22

    کروتن من برگ هاش اویز شده چراااااا

    ارمان
    1400/01/31 10:20

    سلام .گل کروتون من نمیدونم چرا مدام پر از تارهای سفید رنگ میشه هر کاری میکنم نمیرن. چندین بار تمییزش کردم و خاکشو عوض کردم ولی درست نشد . کل برگاشم ریخت و تازه داره دوباره برگ میزنه . لطفا راهنمایی بفرمایین

    مهناز
    1400/06/24 14:30
    پاسخ به:ارمان

    سلام کنه عنکبوتی گرفته باید افت کش بهش بزنید

    مجیک
    1401/10/01 22:51
    پاسخ به:مهناز

    شپشک ارالود زده از بقیه گیاهان دورش کنید چون واگیره وبقیه گلهاتون میگیرن اگر زیاده سمپاشی کنید

    مهرنوش
    1400/01/31 01:15

    نمیدونم کروتن من چرا شادابیشو داره از دست میده نکاتو مطالعه کردم و اجرا کردم ی هفتش حس میکنم برگاش شادابی ندارن

    الهه
    1400/10/14 14:33
    پاسخ به:مهرنوش

    کروتون گل آب دوستیه بهش آب بدید

    محدثه
    1399/12/24 07:11

    گل کورتونم از وقتی که شروع به برگ جدید کرده از پایین برگاش میریزه. علتش چیه

    حمید
    1399/12/23 16:19

    سلام.گل کروتن من برگ هاش حالت ایستادگی را از دست داده.فکر میکنید مشکل چیه؟

    الهه
    1400/10/14 14:33
    پاسخ به:حمید

    آب میخاد آب

    سحر
    1400/02/14 01:05
    پاسخ به:حمید

    نور کافی و احتیاج به هوا داره

    فاطمه
    1399/11/13 13:18

    دوماه گیاه کروتون خریدم گلدونش عوض کردم هیچ مشکلی نداشت الان یه هفته ای برگهاش میریزه ورو برگهاش قهوه ای وسفید است علتش چیست خیلی از برگش ریخته لطفا راهنمایی کنید

    محمد
    1399/11/08 16:52

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه ومیریزه

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    مهرداد
    1399/12/04 13:03
    پاسخ به:محمد

    با ذره بین پشت برگ ها و محل اتصال برگ به شاخه رو بررسی کنید، به گمان بالا گیاه شما مبتلا به افت شپش آرد الود شده در صورت دیدن تار حشره یا چیزی شبیه پودر سفید ا زافت کش مخصوص استفاده کنید، علت زرد شدن و ریختن برگ ها مکیدن شیره گیاه توسط آفت و یا ابیاری زیاداست

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    مهرداد
    1399/12/04 13:03
    پاسخ به:محمد

    با ذره بین پشت برگ ها و محل اتصال برگ به شاخه رو بررسی کنید، به گمان بالا گیاه شما مبتلا به افت شپش آرد الود شده در صورت دیدن تار حشره یا چیزی شبیه پودر سفید ا زافت کش مخصوص استفاده کنید، علت زرد شدن و ریختن برگ ها مکیدن شیره گیاه توسط آفت و یا ابیاری زیاداست

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    محمد
    1399/11/08 16:51

    سلام گل کورتون من برگای جدیدش زرد میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    فاطیما محسنیان
    1399/11/07 18:17

    سلام
    گیاه کروتون من اوایل خیلی خیلی حالش خوب بود و سرحال ولی بخاطر سردی هوا داخل پارکینگ بااینکه سربسته هست دیدم برگاش اومده پایین و سرده اوردم داخل خونه تا اوردمش بعد یکروز برگاش ریخت فقط برگای بالاییش مونده خیلی ناراحتم لطفا کمک کنین باید چیکار کنم؟؟؟/؟؟

    محمدی
    1399/11/05 14:36

    سلام لامپ رشد گیاه برای گیاه کوروتن هم جواب میده؟

    webmaster
    1399/11/05 14:43
    پاسخ به:محمدی

    سلام بله در صورتی که نور محیطی کم و نامناسبی جهت نگهداری و پرورش گیاه کوروتن یا هر گونه گیاهی که پرورش می دهید دارید، لامپ رشد گیاه گزینه درست و کاملا اصولی جهت تامین نور می باشد. جهت آشنایی و آگاهی بیشتر از لامپ رشد گیاه می توانید به بخش محصولات رفته و یا با شماره های ثبت شده در بخش تماس با ما ارتباط حاصل نمایید.

    مرجان
    1399/10/21 11:18

    سلام ببخشید من ۲ ماهه این گیاه رو خریدم زیر نور مستقیم نیست ولی نور داره اوایل برگهای پایینش دونه دونه ریخت ولی انقد رشدش خوب بود که تعجب کرده بودیم کلی جوونه داده بود گل داد دوباره داشت گل درمیوورد ولی تو یک روز جوونه هاش خشک شد برگای جدیدش ریخت و کلا متوقف شد رشدش و گلها هم خشک شدن دلیلش چی هست ؟؟ در ضمن از اول که آوردیم جاشو عوض نکردیم آبیاری و مه پاشی منظم بوده فقط جزیره نداره ینی هیچ تغییری ایجاد نشده نمیدونم چرا یهو اینطوری شدن ☹️

    محسن
    1400/05/03 15:34
    پاسخ به:مرجان

    چشم زدین 🙃🙄

    webmaster
    1399/11/06 11:29
    پاسخ به:مرجان

    درود . به دلیل تغییر فصل کمتر شدن ساعات تابش نور خورشید امکان کمبود نور برای گیاه کروتون شما وجود دارد. همچنین تغییر دمای محیط نیز تاثیر گذار است. لامپ رشد گیاه گزینه ی مناسبی جهت تامین نور رشد گیاهتان خواهد بود.

    Maryam
    1399/09/17 20:14

    ببخشید امکانش هست طی شماره ای من براتون از گل ام عکس بگیرم ببینید مشکلش چیه

    webmaster
    1399/11/06 11:32
    پاسخ به:Maryam

    سلام . تصویر گیاهتان را به شماره ی 09120644138 ارسال نمایید. در صورت کمبود نور و یا لزوم استفاده از کود همکاران شما را راهنمایی نموده و لامپ رشد مناسب گیاهتان را به شما معرفی می نمایند.

    ناشناس
    1399/09/10 16:56

    من و خانومم با هم بحثم میکنیم ،این برگاش میریزه...!
    دیروز سیب زمینی سرخ کرده خوردیم،این برگاش ریخت!!(رو بو هم حساسه)

    کلا گیاه حساسیه

    Maryam
    1399/09/06 23:13

    سلام من این گل رو دو هفته هست که گرفتم اصلاً پژمرده و یا ریخته نمیشه♥️

    آذر
    1399/09/17 14:43
    پاسخ به:Maryam

    گل کروتون من پژمرده شده

    شادی
    1399/08/18 23:52

    من گلم برگاش میریخت خاکش رو عوض کردم توی خاکش هم کرم بود،حالا برگاش پژمرده شدن چیکارکنم؟😢😢

    مهدی
    1400/01/22 09:32
    پاسخ به:شادی

    سلام
    سم دیازونین به خاکتون بدید

    امیرمحمد نعیمی
    1399/08/11 19:17


    سلام
    من گیاه کروتون رو حدود۳ هفته هست که خریداری کردم ولی امروز شاهد پژمرده شدن برگ هاش بودم،ابیاریش هر موقع خاک خشک شدم میدم و براش جزیره درست کردم.نور پشت پنجره شمالی هم بهش میخوره میشه بهم کمک کنید چون خیلی پژمرده شدن و به نظر میرسه چند روز اینده از بین خواهد رفت

    Rostami
    1399/08/04 12:48

    سلام یک ماهی هست که این گیاه را تهیه کرده ام و جایی ثابت گذاشتمش که خیلی نور مستقیم بهش نمی تابد و شروع به ریزش برگ کرده است..اگر جابجا شود بعد از یک ماه مشکلی پیش نمیاد؟

    مریمممریم عباسیان
    1399/10/18 21:25
    پاسخ به:Rostami

    مشکلیمشکلی نیست منم هر دفه دارم اینو جابه جا میکنم هیچیش نشد

    امیر سلیمی
    1399/07/25 11:10

    سلام.یک ماه پیش من گل کروتون خریدم.محل نگهداریش از نور عالیه اسپره هم میکنم ولی برگ هاش رو ب پایین خم شده کسی علتشو میدونه

    زهرا
    1399/09/23 10:42
    پاسخ به:امیر سلیمی

    منم وین گیاهو دارم اگه گیاه تشنه بشه و بهش آب ندین برگاش رو ب پایین میره واگه اینومشاهده کردین بهش ب اندازه ی ی لیوان آب بدین بعدازچندساعت درست میشه

    فاطی
    1399/08/19 08:15
    پاسخ به:امیر سلیمی

    کم آبه عزیزم آب زیاد بده یهو برگاش سرحال میشه

    گلی
    1399/07/19 00:17

    خیلی دوسش دارم .آیه الکرسی براش می خونم

    امیر
    1399/08/30 06:20
    پاسخ به:گلی

    واقعا؟؟!تأثیرم داشته؟

    بهنام
    1400/02/07 15:12
    پاسخ به:امیر

    سلام.
    لطفا در رابطه با تأثیر این اتفاق در اینترنت عنوان" شهادت آب" دکتر ماسارو ایموتو رو سرچ کنید.

    بهنام
    1400/02/07 15:08
    پاسخ به:امیر

    سلام.
    لطفا در رابطه با تأثیر این اتفاق در اینترنت دکتر ماسارو ایموتو رو سرچ کنید

    گلی
    1399/07/19 00:15

    گل کروتون خریدم بعداز یکماه گلدونش عوض کردم روز به روز خوشگل تر میشه

    مهدی
    1400/01/22 09:35
    پاسخ به:گلی

    بوسش کن

    امیر
    1399/08/30 06:24
    پاسخ به:گلی

    ببخشید،هنگام تعویض گلدون ریشش هوا بخوره اشکال نداره؟؟

    اریا
    1399/09/03 23:07
    پاسخ به:امیر

    مدتش طولانی نشه اشکال نداره

    Nasim
    1399/07/11 23:48

    سلام گیاه کورتون رو دوماهی میشه که خریدم همون موقع گلدان و خاکش عوض شد ولی الان تو خاکش کرم دیدم و برگ هاش چه جدید و برگ های قدیمی هر روز میریزن میشه بگید چیکار کنم؟ مرسی

    آریا
    1399/09/03 23:09
    پاسخ به:Nasim

    کرم داخل خاک نه تنها اشکال نداره بلکه بسیار مفیده.
    علت ریزش برگ زهکش خاک مناسب نباشه سردی هوا یا آبیاری زیاد یا کم میتونه باشه

    علی
    1399/08/17 02:38
    پاسخ به:Nasim

    علت چیه

    محسن
    1400/05/03 15:38
    پاسخ به:علی

    علت نامعلوم ، باید کشف بشه 😁😉🙄

    ابوالفضل
    1399/06/27 15:30

    من شش ماهه که دارمش اما دو هفته پیش گلدانش کوچیک شده بود عوضش کردم از اون به بعد برگهاش کم شده واویزان رو به پایین چیکارکنم دوستش داشتم

    مرتضی
    1399/08/22 23:59
    پاسخ به:ابوالفضل

    به جابجایی حساسه نباید جابه‌جا کنید
    یه جای ثابت براش انتخاب کنید و دیگه جا به جاش نکنید

    محمو متین
    1399/07/03 22:36
    پاسخ به:ابوالفضل

    سلام.این نوع رفتار برای گیاه پروتن کاملا طبیعی هست و کلا این گیاه در صورت جابه جایی(هر نوع جابه جایی از لحاظ گلدان و حتی سطح نشیمنگاه)برگ های خودش رو میریزوند
    این رفتار طبیعی اونهاست و فقط هم با گذر زمان درست میشه

    محمد
    1399/06/27 20:47
    پاسخ به:ابوالفضل

    میریزه کامل. خیلی حساسه. باید روزی 2 3 بار اسپری کنید جلوی پنجره باشه نور میخواد. به مرور دوباره در میاد

    مریم
    1399/06/11 15:04

    چندروزنبودیم خونه وقتی اومدیم برگاش اویزون شده بطرف پایین چکارکنیم

    فاطی
    1399/08/19 08:16
    پاسخ به:مریم

    آب زیاد بهش بده

    محمد متین
    1399/07/03 22:38
    پاسخ به:مریم

    این رفتار یعنی اینکه اونها به اندازه کافی اب نداشتن و از اونجایی که احتمالا زیر نور بوده اند از لحاظ رطوبت ضربه دیده اند

    سمانه
    1399/06/17 13:28
    پاسخ به:مریم

    دقیقا یرگ های گل من اویزون شده وخیلی حیف شد
    لطفا راهنمایی کنید

    امید
    1399/05/27 11:51

    گل قشنگیه ،ولی نگهداریش سخته، گاهی اوقات اعصاب آدم رو خورد میکنه، آبش کم و زیاد بشه، جاش عوض شه، دما کم و زیاد شه، سریع برگاش میریزه،

    فهیمه
    1399/05/24 01:13

    من این گیاهو خریدم ولی ضرف مدت ۳ هفته همه برگاش ریخت باید چیکار کنم خیلی ناراحتم

    محمد متین
    1399/07/03 22:39
    پاسخ به:فهیمه

    اونها کاملا به جابه جایی حساسند و همین علت باعث میشه برگ های اونها بریزه

    هستی
    1399/07/19 21:04
    پاسخ به:محمد متین

    هر چند روز یکبار باید به گیاه آب بدم؟

    نسیم
    1399/05/25 10:16
    پاسخ به:فهیمه

    منم یبار این اتفاق برام افتاد.گیاه خیلی ناز نازی ای هست.نورو آبش ک تنظیم نباشه براثر جا ب جایی برگاش میریزه

    sahar
    1399/04/17 01:06

    گل کروتونم یهویی پژمرده شده چرا؟؟


    مهدی
    1400/01/22 09:34
    پاسخ به:sahar

    شرایط نگهدارتون و بگید؟

    اریا
    1399/04/08 16:55

    برگها از شادابی افتاده و روبه پایین خم شده

    سپیده
    1399/05/05 01:35
    پاسخ به:اریا

    به احتمال زیاد نیاز به آب و رطوبت بیشتری دارد.

    عباس
    1399/03/15 19:55

    اگه روی برگها اسپری کنیم چطوره چون میگن مرطوب باشه. ابیاری چطور باید باشه؟؟؟؟

    اکرم استاد
    1399/05/29 11:01
    پاسخ به:عباس

    سه روزه برگ گیاه داره زرد رنگ میشه و می ریزه

    سپیده
    1399/05/05 01:36
    پاسخ به:عباس

    من این گل رو در منزل هفته ای دوبار آبیاری میکنم و روی برگ ها هم اسپری میکنم

    عباس
    1399/03/15 19:55

    اگه روی برگها اسپری کنیم چطوره چون میگن مرطوب باشه. ابیاری چطور باید باشه؟؟؟؟

    پارسیا
    1397/12/18 17:55

    البته این گیاه در اتاقی که نور به اندازه کافی باشه را هم تحمل می کند. همچنانکه خودم همین طور از این گیاه زیبا در محل کارم که کوچکترین نوری از خورشید وجود نداره یکسال هست که زنده مونده و داره رشد میکنه.

    ناشناس
    1397/10/19 17:21

    درون زیرگلدانی باید آب باشه؟ یا موجب گندیدگی گیاه میشه؟

    فرشته
    1399/04/06 23:32
    پاسخ به:ناشناس

    خود زیر گلدونی ک ب گلدون برسه خیر..برا رطوبت میشه جزیره درست کزد ک نباید آب ب گلدون برسه

    ناشناس
    1397/09/25 11:33

    برگها پژمرده شده ومیریزن

    zamani
    1395/10/02 11:38

    با سلام . بله درست کمبود نور موجب این امر شده

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط