چگونه از گل یاقوت نگه داری کنیم؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    چگونه از گل یاقوت نگه داری کنیم؟

    نحوه ی نگهداری از گل یاقوت 

    نور مصنوعی رشد گیاه باقوت

    مشخصات: اسم علمی گل یاقوت Browallia speciosa  و از خانواده Solanaceae می باشد. گل یاقوت گیاهی است بومی كلمبیا. این جنس دارای شش گونه مختلف است كه تمامی آنها یكساله می باشند این گیاه هم بصورت گلدانی و هم آویزی برای آپارتمان و یا در حاشیه گلكاری ها در خارج از منزل استفاده می شود. كه معمولا برای به دست آوردن گیاه متراكم 4 تا 6 گیاه را در یك گلدان كشت می نمایند و باید شاخه های انتهایی را پنسمان نمود. تا شاخه های جانبی، زیادتر، تولید شود. برگهای برووالیا سبز، براق، نوك تیز و تخم مرغی شكل می باشند. گلها بنفش متمایل به آبی و عرض آنها در حدود 5 سانتی متر است كه در اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می شوند گل یاقوت واریته ای دارد كه در زمستان به گل می رسند و گلهای آن به رنگ آبی پر رنگ می باشد. 
    مراقبت: این گیاه به نور متوسط، گرمای معمولی، خاك همیشه خیس، رطوبت 50 تا 70 درصد و خاك قلیایی تا كمی اسیدی احتیاج دارد. 
    كود: كود مورد نیاز برووالیا را میتوان به میزان 2 گرم در لیتر هر دو هفته یك بار از فروردین تا شهریورماه، مورد استفاده قرار داد.
    خاك: مخلوطی از دو قسمت كود حیوانی و یك قسمت خاك برگ با كمی ماسه، برای رشد این گیاه، مناسب می باشد. 

     

    تکثیر گل یاقوت :

    گل یاقوت را می توان به سادگی از طریق كاشت بذر تكثیر كرد. مشروط بر اینكه ، عمل كاشت ، به موقع و در اوایل سال، انجام شود. تا گیاه جدید رشد كرده و در همان سال گل دهد. اگربذرها در اوایل تا اواسط بهار كاشته شوند، در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز همان سالها ظاهر شده و چند هفته دوام خواهند داشت. بذرها را به صورت پراكنده و نسبتا سطحی در سینی بذر یا گلدان كوچك و یا ظرف مسطح حاوی كمپوست مخصوص بذر وقلمه بكارید. خاك را مرطوب نگاه دارید و ظرف را با پلاستیك شفاف یا شیشه بپوشانید. گاهگاهی در پوش را بردارید تا از رطوبت بیش از اندازه كه باعث فساد گیاه می شود، جلوگیری كنید. بذر را در دمای حدود 18 تا 20 درجه سانتیگراد، نور مناسب و كافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. زمانی كه بلندی نشاء ها به 5/2 سانتیمتر رسید، آنها را بیرون بیاورید. در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی بكارید. زمانی كه نشاء ها رشد كرده و گلدان را پر كردند می توانید هر دو نشاء را در گلدان بزرگتری با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر قرار دهید تا گیاه بالغ و كاملی به دست اورید.

    نور پرورش انواع گل آپارتمانی

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    محمد امین
    1395/11/30 11:29

    مقاله ی مفیدی بود. با تشکر

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط