گیاه آگاوه

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاه آگاوه

    گیاه آگاو یا آگاوه جز گیاهان زیبا و سرسبز است که به گل خنجری نیز معروف است. گونه های متفاوت آن با ظاهرهای خاص جلوه زیبایی به محیط می دهد و محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم تا با انواع گیاه آگاوه مانند گل آگاو لاله ای، آناناسی، شرایط نگهداری و تکثیر گیاه آگاو بیشتر آشنا شویم.

    گیاه آگاو چیست؟

    یکی از سوالات مهم این است که گیاه آگاوه چیست و مشخصات آن چه چیزهایی می‌باشد؟

     گیاه آگاو یا آگاوه که به گل خنجری نیز معروف است؛ گیاهی دائمی، همیشه سبز و زینتی است و طول عمر بالایی دارد. نام انگلیسی این گیاه agave plant می‌باشد. گیاه آگاوه یا آگاو  را می‌توان در فضای باز، گلخانه و یا در آپارتمان در گلدان نگهداری نمود. این گیاه بومی مناطق مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشد.

    گیاه آگاو جز ساکولنت ها طبقه بندی می شود. از ویژگی‌های اصلی گیاه این است که برگهای آن از ریشه شروع شده و گوشتی است. همچنین گیاه آگاوه بدون ساقه و نوک برگهای آن تیز است که حاشیه هر برگ می تواند به صورت صاف یا خاردار باشد. ممکن است تیزی نوک برگهای این گیاه زیبا به دست آسیب برساند و باعث ایجاد خارش و سوزش و همچنین التهاب پوستی شود.

    رنگ برگ‌ها در گیاه آگاوه معمولاً طیف‌هایی از رنگ‌های سبز، آبی و حتی خاکستری است؛ همچنین در گونه های ابلق گیاه آگاوه، برگهای گیاه سبز با حاشیه زرد رنگ است. این گیاه بسیار زیبا به گیاه قرن یا گیاه صد ساله نیز معروف است، زیرا در بعضی از گونه های آن تا سن 100سالگی گل نمی‌دهد؛ در بخشهای بعدی، بیشتر به مشخصات گل آگاو خواهیم پرداخت.

    گل آگاو

    انواع گیاه آگاو

    تعداد گونه های گیاه آگاو بیش از 400 گونه مختلف است. در زیر به چند نمونه از انواع گیاه گل آگاو که در ایران رایج است و طرفدار زیادی دارد، می پردازیم:

     گیاه آگاو آناناسی یا لیندا

    یکی از انواع گیاه آگاو که بسیار زیبا و خاص ترین گونه آن محسوب می‌شود، گل آگاو آناناسی یا لیندا است. گل آگاو آناناسی، گیاه مقاوم و سر سخت می‌باشد که در شرایط نا‌مطلوب به خوبی مقاومت نشان می‌دهد. گیاه آگاو لیندا به دلیل زیبایی بی نظیرش در طراحی داخلی و دکوراسیون منازل از آن بسیار استفاده می‌شود.

    از ویژگی های این گیاه این است که دارای برگ های نرم و خار های ریز می‌باشد. گیاه گیاه آگاو آناناسی یا لیندا مانند سایر گونه دیگر آن، گل دار است و زمانی که  ۷ساله شود، گل می دهد و گل‌های آگاو لیندا یا آناناسی به رنگ سفید ، زرد و سبز هستند.

    آگاو ابلق

     

     گیاه آگاو امریکانا

    یکی از زیباترین انوع آگاو، گل آگاو امریکانا است. گل آگاو امریکانا یک گیاه کاملا گوشتی بوده و به راحتی می توان آن را در آپارتمان، گلخانه و فضای باز نگهداری کرد. ارتفاع گیاه آگاو امریکانا می تواند به 1.5 الی 2 متر برسد. این نوع از گیاه می‌تواند هم در نور کامل آفتاب و هم محیط های سایه روشن بماند.

    گیاه آگاو امریکانا در برابر گرما و سرما مقاومت نسبتا بالایی دارد. تنوع رنگ گل آگاو امریکانا زیاد است و می‌تواند به رنگ‌های سبز، آبی و با نوار‌هایی زرد رنگ (ابلق) باشد و دارای برگ‌هایی با حاشیه‌ای دندانه دار و تیغ دار با رشد نسبتاً زیاد است.

    آگاوه چیست

     

    گیاه گل آگاو سوزنی یا ژیمینی فلورا

     گیاه آگاو سوزنی، گیاهی کوچک از خانواده گیاه گل آگاو‌ها و با برگ‌های متقارن است. ارتفاع آن معمولا 25  تا 40 سانتی‌متر می رسد و برگهای آن نازک، سبز رنگ و نوک تیز هستند. نگهداری گل آگاو سوزنی آسان است و یک ساکولنت با رشد کم است و در برابر کم آبی مقاوم می‌باشد.

    برگ‌های این گیاه معمولاً بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع و پهنا رشد می‌کنند. برگ‌های این گیاه سبز هستند و نوک آن‌ها در نور زیاد خورشید به رنگ قرمز در می‌آیند و اندازه آنها به ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ این برگ‌ها نازک و تیز هستند.

    گیاه گل آگاو سوزنی

     

    گل آگاو ابلق

    گیاه آگاو ابلق می‌تواند به ارتفاع 1 الی 2 متر و عرض 1.8 متر برسند. گل آگاو ابلق دارای برگ‌هایی سفت، مقعر، شمشیری، نوک تیز و به رنگ سبز با حاشیه ای کرم ( ابلق) بوده و دارای تیغ است. با افزایش سن گیاه آگاو ابلق تعداد تیغ ها کم می‌شوند.

    گل آگاو ابلق دارای برگ‌هایی به طول ۶۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر و عرض ۵ الی ۱۰ سانتی‌متر می‌باش و در برابر سرما گیاه مقاومت کمی دارد. گل دهی آگاو ابلق پس از ۱۰ سال و یا بیشتر انجام می شود و دارای گل هایی به رنگ سبز، زرد و سفید است. نیاز آبی گیاه آگاو ابلق نسبت به گونه های دیگر آگاو بیشتر می باشد.

    گل آگاو ابلق

     

    گیاه آگاو ویکتوریا یا شاهی

    گل آگاو ویکتوریا یا شاهی رشد بسیار کمی دارد و برگ های این نوع به سمت داخل حرکت کرده و گنبدی شکل می‌شوند که ظاهری خاص و متفاوت به گیاه می دهد. گل آگاو ویکتوریا دارای برگ هایی سبز و ابلق به طول ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر و عرض ۳ سانتی متر می باشد. حاشیه برگ‌های گیاه آگاو ویکتوریا فاقد خار است و تنها در نوک برگ‌ها یک تیغ قهوه‌ای رنگ وجود دارد. این گیاه در سن ۲۵ الی۳۰ سالگی به گلدهی می‌رسد و دارای گل‌هایی به رنگ کرم تا زرد است که در تابستان شکوفا می‌شوند.

    گیاه آگاو ویکتوریا

     

     گیاه آگاو شاوی

    گل آگاو شاوی، دارای برگ هایی سبز و خشن با حاشیه ای دندانه دار و قرمز-سیاه است و به آفتاب کامل نیاز دارد. گیاه آگاو شاوی نسبت به سرما حساس است. معمولاً ارتفاع این گیاهان به ۶۰ سانتی متر الی ۱ متر می رسد. پس در نگهداری گل آگاو شاوی نسبت سرما بسیار دقت فرمایید.

    گیاه آگاو شاوی

     

     گیاه آگاو برگ نخلی یا رشته‌ای

    برگ‌های گل آگاو برگ نخلی یا رشته‌ای دارای پوشش‌های نخ مانند است و این گونه از آگاو ارتفاع کمتری دارد و تا ارتفاع حدود 70 سانتی‌متر می‌تواند رشد کند و نسبت به سرمای شدید مقاومت زیادی ندارد.

     

    گیاه آگاو برگ نخلی

     

    فواید گیاه آگاو چیست؟

     برخی از گونه‌های گیاه آگاوه در صنایع مختلف مانند داروسازی، نساجی، صنایع غذایی کاربرد دارد. کاربرد گیاه آگاو در صنایع غذایی به دلیل شهد شیرین این گیاه ، به عنوان شیرین کننده طبیعی با شیرینی بالا و کالری پایین استفاده می‌شود و جایگزین مناسبی برای شکر می‌تواند باشد.این ویژگی برای  بیماران دیابتی بسیار مفید هست و آن‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.  

    ازدیگر از مزایای آگاو، داشتن ساپونین است که به کاهش سطح کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از ریزش مو و رشد تومور سرطانی کمک می‌کند. همچنین در درمان اسهال خونی و سوهاضمه نیز موثر است. گیاه آگاو به دلیل زیبایی خاص در طراحی فضای سبز و دکوراسیون منزل کاربرد بسیاری دارد.

    شرایط نگهداری گیاه آگاو

     اگر شرایط نگهداری از گیاه آگاو به درستی رعایت شود، این گیاه عمر طولانی خواهد داشت. در این قسمت به شرایط نگهداری گیاه آگاوه مانند دما، نحوه آبیاری، خاک مناسب و غیره می پردازیم.

    نحوه آبیاری گیاه آگاو

    گیاه آگاو جزء گیاهان گوشتی و ساکولنت به حساب می‌آید و نسبت به کم آبی تا حد خشکسالی مقاوم است. در فصل رشد گیاه آگاو که بهار و تابستان است، اجازه دهید که دو سانتی متر از خاک آن خشک شود و سپس شروع به آبیاری نمایید. اما در فصل پاییز و زمستان که فصل استراحت گل آگاو است، می‌توانید اجازه دهید تا حدود سه چهارم سطح خاک خشک شود و سپس به آن آب دهید.

    خاک مناسب گیاه آگاو

    گیاه آگاو به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد تا آب اضافی در خاک تجمع پیدا نکند و پس از آبیاری، آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. گیاه آگاوه خاک غنی دوست ندارد. خاک مناسب گل آگاو می‌تواند خاک ساکولنت و کاکتوس و یا مخلوطی از خاک برگ و شن نسبتاً درشت باشد. گیاه آگاو به عمق زیادی خاک احتیاج ندارد و حدود ۳۰ سانتی‌متر عمق خاک برای رشد ریشه‌های آن کافی است.


    خرید انواع خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی از فروشگاه ایران گرولایت


    خاک گیاه آگاوه

     

    دمای مورد نیاز جهت نگهداری گیاه آگاوه

     گیاه آگاو هوای گرما و خشک را دوست دارد و به سرمای زیاد حساس است. با این وجود، برخی از گونه‌های گیاه آگاو دمای 3- درجه سانتیگراد  را می‌توانند برای مدت کوتاهی تحمل کنند.

    گیاه آگاو برای مناطق معتدل زیاد مناسب نمی باشد بهترین دما جهت نگهداری گیاه آگاو، بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتیگراد در بهار و تابستان و در زمستان می تواند دمای بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر درجه سانتی گراد را تحمل کند. برگ‌های گیاه آگاوه معمولاً به دلیل پوشش مومی شکلی که دارد می‌تواند از تبخیر آب موجود در گیاه جلوگیری کند.

    نور مورد نیاز گیاه آگاو

    گیاه آگاو به نور مستقیم آفتاب بسیار زیادی احتیاج دارد و اگر در فضای باز از آن نگهداری می کنید، بهتر است که نور آفتاب مستقیم و نیمه سایه باشد. در صورت نگهداری گیاه آگاو در منزل بهتر است، صبح تا عصر در معرض نور مستقیم خورشید باشد و بعد از ظهر آن را در سایه نگهداری کرد.

    در صورتی که امکان نگهداری از گل آگاوه در محیطی پور نور ندارید؛ پیشنهاد می‌کنیم از نور مصنوعی رشد گیاه مانند LED مخصوص رشد گیاه استفاده نمایید.


    خرید انواع لامپ رشد گیاه باکیفیت از فروشگاه ایران گرولایت


    نور مناسب گل آگاوه

    یکی از بهترین مارک‌های لامپ رشد گیاه برند ایران گرولایت است که کیفیت خود را در سطح جهانی نشان داده و با برند هایی مانند مارس هایدرو آمریکا رقابت می‌نماید. در صورت تمایل پیشنهاد میکنیم سری به لامپ‌های رشد گیاه برند ما بزنید.

    رطوبت مورد نیاز گیاه آگاو

    گیاه آگاو عاشق هوای گرم و خشک هستند. رطوبت مورد نیاز گیاه آگاوه بسیار کم است. رطوبت زیاد باعث ایجاد پوسیدگی برگها و ریشه در آن می شود. پس در نگهداری از گل  آگاو نیاز به رطوبت زیاد ندارد. فقط کافی است در صورتی که محیط مرطوب است رطوبت را کاهش دهید یا گیاه را جابجا نمایید.

     کود مناسب برای گیاه آگاو

    خاک غنی در گیاه آگاو به آن آسیب می زند و باعث پوسیدگی آن می شود. اما اگر قصد دارید که گیاه آگاو را کمی تقویت کنید، در فصل بهار یک لایه بسیار نازک و کمی از خاک برگ به صورت پراکنده بر روی خاک پخش کنید. البته برای گیاهان جوان می توانید از کود 20-20-20 استفاده نمایید.


    خرید انواع کود ارگانیک و غیرارگانیک از فروشگاه ایران گرولایت


    کود گل آگاوه

    تعویض گلدان برای گیاه آگاو

     گیاه آگاو معمولاً نیاز به تعویض گلدان ندارد؛ مگر اینکه ریشه های گیاه آگاو از خاک بیرون زده باشد و یا اینکه فضای کافی برای رشد برگ ها وجود نداشته باشد. در این صورت بهتر است که گلدان را عوض شود.

    آیا گیاه آگاو سمی است؟

    در برخی از گونه های گیاه آگاو، شیرابه‌ای داخل برگ ها وجود دارد که در صورت تماس با دست می تواند باعث ایجاد خارش، سوزش و التهابات شدید پوستی شود. خوردن آن ممکن است منجر به اختلالات شدید گوارشی و حتی کما شود. لذا باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نگهداری شود. البته این سمیت در تمام گونه‌های گیاه آگاو وجود ندارد.

    گل گیاه آگاوه

     احتمال اینکه گیاه آگاوه در آپارتمان گل بدهد، خیلی کم است و در تمام طول عمر گیاه، فقط یکبار گل آگاوه را مشاهده می‌کنید. زمان گل دادن گیاه آگاوه بسته به نوع گونه ممکن است بین 7 تا 40 سال باشد و حتی ممکن است 100 سال طول بکشد و بعد از آن دیگر گل نمی دهد. هنگام گل دادن، ساقه ای بلند از مرکز گیاه شروع به رشد می‌کند که ممکن است چند برابر اندازه گیاه آگاو، ارتفاع داشته باشد و گل‌های آگاوه در انتهای ساقه بسته به نوع گونه به رنگ زرد تا قرمز، صورتی، سفید و سبز باشد. از گل‌های آگاوه می‌توان بذر برای تکثیر گیاه جمع آوری کرد.

     تکثیر گیاه آگاو

     

    روشهای تکثیر گیاه آگاو

     تکثیر گیاه آگاو  به دو روش انجام می شود: 1-استفاده از بذر 2- استفاده از پاجوش

    تکثیر گیاه آگاو از طریق بذر

     از آنجایی که گیاه آگاوه، زمان زیادی طول می کشد تا گل بدهد و بتوان بذر آن را تهیه کرد، لذا تهیه بذر این گیاه مشکل است و تکثیر از این طریق زمانبر است. همچنین ممکن است امکان کاشت در مناطق معتدل امکان‌پذیر نباشد. بعد از کاشت سطح خاک را مرطوب نگه دارید. زمان جوانه زنی دو الی سه هفته به طول می کشد. اما اصولاً، این روش امروزه متداول نیست.

    تکثیر گیاه آگاو از طریق پاجوش

     تکثیر گل آگاوه از طریق پاجوش بسیار راحت‌تر می‌باشد. در این روش از طریق پاجوش‌هایی از گیاه آگاوه مادر، می‌توانید برای تکثیر گیاه آگاوه استفاده نمایید. برای انجام این کار، به آرامی آنها را جدا کنید و در مکان نسبتاً گرم و به دور از تابش خورشید به مدت ۴۸ ساعت قرار دهید تا آب خود را از دست بدهد. سپس آن را در مخلوطی از خاک‌برگ و شن نسبتاً درشت بکارید. البته لازم نیست که گیاه در عمق زیاد قرار گیرد. سپس خاک اطراف گیاه را با دست سفت کنید. گیاه را مدتی در نور غیرمستقیم و سپس در نور مستقیم قرار دهید.

     بیماری و مشکلات گیاه آگاو

    گیاه آگاو مانند هر گیاهی می‌تواند در طول رشد و زندگی خود، دچار مشکلاتی یا بیماری‌هایی شود. در زیر به بیماری‌های گیاه آگاو می‌پردازیم:

    بیماری گیاه آگاو

     

    چروکیده شدن و کوچک‌شدن برگ‌های گیاه آگاو

    این مسئله به دلیل میزان کم آبیاری است.

    شل‌شدن برگ‌های گیاه آگاوه

    این مشکل در نتیجه آبیاری بیش از حد است.

    توقف رشد گیاه آگاو

    توقف رشد گیاه آگاوه می‌تواند عوامل متفاوتی باشد. به عنوان مثال ابتدا ریشه­ های گیاه آگاو را بازدید کنید. زیرا ممکن است نیاز به تعویض گلدان داشته باشد.

    سیاه‌شدن برگ‌های گیاه آگاو

    این مشکل به دلیل رطوبت بالای محیط رخ می‌دهد.

    برگ‌های گیاه آگاو دراز و رنگ‌ پریده‌اند

    این مشکل به دلیل کمبود نور و رطوبت بالا رخ می‌دهد.

    وجود اجسام سفیدرنگ در ریشه یا روی برگ‌های گیاه آگاو

     این مشکل به دلیل وجود شپشک‌ها و کنه تار عنکبوتی است. برای رفع این مشکل از سموم حشره‌کش مانند دیازینون و کنفیدور استفاده کنید.

     در صورتی که سؤالی در ارتباط با نگهداری گیاه آگاوه دارید؛ می‌توانید برای ما کامنت بگذارید و یا از طریق شماره‌ تلفن‌های داخل سایت با مشاوران ما در تماس باشید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط