گل آفلاندرا

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل آفلاندرا

    گل آفلاندرا یا گیاه گورخری

    مشخصات: اسم علمی گیاه گور خری Aphelandra squarrosa  و از خانوادهAcanthaceae می باشد آفلاندرا گیاهی است بومی برزیل كه ارتفاع آن به 25 تا 50 سانتی متر می رسد. برگ ها  نوك تیز، نیزه ای پهن، سبز تیره با رگبرگ های سفید مایل به زرد می باشند. گل های این گیاه دارای براكته های زرد رنگی به طول 8 تا 12 سانتی متر هستند كه در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ظاهر می‌گردند. در اردیبهشت ماه گلدان را باد عوض كرد همچنین باید مراقب بود خاك گلدان اصلا خشك نشود. اگر گلدان ها را در داخل ظرف پلاستیكی دارای تورب فرو كنند رطوبت محیطی بهتر برای آن حفظ می شود.

    مراقبت: این گیاه به نور معمولی نور معمولی، حرارت زیاد، حرارت زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت نسبی 70 تا 90 درصد و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد.

    كود: كود مورد نیاز گیاه گورخری را میتوان به میزان 3 گرم در لیتر هر هفته یك بار از فرودین تا شهریور ماه استفاده كرد.

    خاك: خاك گلدان این گیاه، بهتر است، یك قسمت تورب، یك قسمت خاك برگ پوسید و یك قست ماسه در نظر گرفته شود.

    ازدياد: آفلاندرا به وسیله قلمه های انتهایی ساقه و یا قلمه های ساقه ای در اواسط بهار  اوایل تابستان، تكثیر می شود. از قلمه های انتهایی ساقه به اندازه 8 سانتیمتر و از قلمه های ساقه ای به اندازه 5 سانتیمتر با دو برگ در را آسان، برای تكثیر استفاده كنید. انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو كنید و هر یك را در گلدانی با قطر دهانه 11 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت قرا دهید اگر برگ های قلمه های ساقه‌ای خیلی بزرگ هستند نوك آن ها را با قیچی تیز بچینید. گلدان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود و دور از تابش مستقیم خورشید در دمای 21 تا 22 درجه سانتیگراد به مدت 6 هفته نگاه دارید. زمانی كه قلمه ها ریشه دادند. كیسه پلاستیكی را بردارید تا قلمه به رشد خود ادامه دهد. قلمه‌های انتهایی ساقه، گیاهان متعادل تری با یك ساقه منفرد به وجود می آورند.

     

    عوارض و درمان:

    اگر مشاهده كردید ساقه‌های این گیاه دراز و منحرف شده و گیاه خیلی بزرگ به نظر می‌رسد، هوای محیط آن خیلی گرم است باید گلدان را به محل سردتری منتقل نموده و شاخه ها را هرس كنید. ظاهر نشدن گلهای آفلاندرا به دلیل بزرگی زیاد از حد گلدان و یا كمبود مواد غذایی است بنابراین سعی كنید در اول بهار گلدان را كوچكتر كرده و تغذیه مصنوعی را شروع كنید. آبیاری بیش از اندازه ، تشنگی زیاد و گرم بودن هوا باعث ریزیش گلها و خم شدن برگها می گردد. برای جلوگیری از این اتفاق محیط را مساعد كنید. اگر كه قهوه ای روی برگ مشاهده كردید گلدان را به محل تاریكتر و با نور غیر مستقیم منتقل نمایید. احتمالا نور شدید آفتاب این عارضه را ایجاد كرده است. زخمهای قهوهای روی برگ نیز نتیجه وجود دود یا گاز در محیط و كمبود اكسیژن می باشد .در صورت مشاهده رشته های تار عنكبوتی در زیر برگها و سقوط آنها هفته ای یك بار با سم كنه كش گیاه را سمپاشی كنید. زخمهای سفید پنبه ای روی برگ و قاعده آن نیز با سمپاشی به وسیله حشره كش نفوذی از بین می رود. ریزش برگها هم در اثر تشنگی هوا است می توانید گلدان را ده دقیقه در سطل پر از آب قرار دهید و سپس خارج می كند.

     

    گیاه گوره خری

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    zamani
    1396/01/19 14:43

    با سلام. برای یک گلدان به طور متوسط یک لامپ 12 وات کافی می باشد .

    نادر
    1396/01/19 12:42

    سلام. به نظر شما استفاده از سری سرپیچ دار 36 وات برای این گیاه کافی است؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط