گیاه آسپلنیوم

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاه آسپلنیوم

    گیاه آسپلنیوم

    مشخصات: اسم علمی این گیاه Asplenium nidus و از خانواده polypodiaceae می باشد. این گیاه بومی استرالیا ، ژاپن و هندوستان می باشد. ارتفاع این نوع سرخس  60 تا 130 سانتیمتر و گسترش آن 30 تا 60 سانتیمتر است. این گیاه در طبیعت بصورت اپی فیت و شبیه لانه پرندگان می باشد و ازاین گونه هم به صورت گلدانی و هم به صورت آویز استفاده می شود. همچنین دارای  فروندهایی است براق ، انعطاف پذیر، نیزه‌ای و چرخی مانند كه بطول بیش از 50 سانتیمتر می رسد. عرض فروندها نسبتا زیاد بوده و هاگینه ها در قسمت زیرین فروندها به رنگ سیاه دیده می شودند، رگبرگ میانی فروند قهوه ای تیره می باشد. گونه دیگری از این جنس كه اغلب به عنوان گیاه آویزی پرورش داده می شود، دارای فروندهای سبز تیره و آبشاری است و معمولا گیاهان جدیدی بر روی گیاه مادری تولید می‌شود. 
    مراقبت: این نوع سرخس به نور متوسط، هوای گرم، آبیاری فراوان ، رطوبت نسبی 50 تا 90 درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد. 
    كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 1 گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار از فروردین تا مهرماه، مورد استفاده قرا داد. 
    خاك: مخلوطی از سه قسمت خاك و برگ و یك قسمت تورب برای رشد آسپلنیوم مناسب است. 
    ازدياد: آسپلنیوم مانند بسیاری از انواع سرخسها، به سختی تكثیر می شود، ولی كسی كه علاقمند باشد میتواند موفق می شود یك ورقه كاغذ سفید را زیر برگ نگاه دارید و ضربه آهسته ای به برگ بزنید. هاگهای قهوه ای رنگ مانند پودر، روی كاغذ دیده خواهد شد سپس یك سینی بذر یا یك ظرف مسطح را با كمپوست مخصوص بذر و قلمه با پایه پیت پر كنید و به آرامی آن را خیس نمائید و هاگها را خیلی تنك بر روی سطح خاك بكارید و با یك روزنامه بپوشانید تا از تابش نور زیاد جلوگیری كند. دمای محیط را حدود 21 درجه سانتیگراد نگهدارید زمانی كه هاگها جوانه بزنند. اگر جوانه ها خیلی فشرده و نزدیك به هم هستند، تعدادی را حذف كنید تا بقیه جوانه ها فضای بیشتری برای رشد داشته باشند. هر چند كه بعید است چنین مشكلی به وجود آید زیرا عمل جوانه زنی معمولا به آْرامی صورت می گیرد. وقتی گیاهان جوان به اندازه تقریبی 1 تا 5/2 سانتیمتر بزرگ شدند. آنهار ا به صورت تك تك در گلدانهایی یا قطر دهانه 6 سانتیمتر ، حاوی كمپوست، با پایه پیت بكارید و پس از مدتی به گلدانهایی با قطر دهانه 9 تا 11 سانتیمتر منتقل كنید.

    گیاه آسپلنیوم

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط