گیاه آناناس زینتی

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاه آناناس زینتی

    روش مراقبت از آناناس زینتی

    آناناس زینتی

    مشخصات گیاه آناناس زینتی:

    اسم علمی آناناس Ananas comosus و از خانواده Variegatus میباشد. آناناس گیاهی است بومی برزیل و كلمبیا برگهای آن چرمی بلند و نیزه ای با نوارهای طولی كرم و سفید رنگ در لبه است حاشیه برگها خصوص با خارهای قرمز رنگ می باشد. هنگام پیدایش گل، قسمت میانی گیاه، تماما به رنگ قرمز در می آید. این گیاه از سن سه یا چهار سالگی تولید میوه كوچكی مانند آناناس معمولی می نماید كه بسیار سخت و خشبی است و قابل خوردن نمی باشد اگر میوه آناناس چیده نشود برگ های جدیدی روی آن ظاهر می شوند.

    مراقبت: آناناس زینتی به نور متوسط، هوای گرم، آبیاری متوسط  تا زیاد، رطوبت نسبی 50 تا 70 درصد خاك كمی اسیدی احتیاج دارد. 

    كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 1 گرم در لیتر ، هر دو هفته یكبار، از فروردین تا شهریور ماه، مورد استفاده قرار داد.
    خاك: مخلوطی از دو قسمت تورب، یك قسمت خاك برگ و كمی، خاك مناسبی برای این گیاه است. 

     

    تکثیر آناناس زینتی:

    نگاه داری آناناس زینتی در آپارتمان بسیار مشكل است. گلدان آن باید درجای بسیار گرم و روشنی قرار بگیرد تا برگ ها رنگ زیبای خود رابه دست آورند. پس از تولید میوه نیز، برگ های اولیه به تدرج زرد شده و به جای آن پا جوش هایی به وجود می آیند كه میتوانند تولید گیاه جدید بنمایند آناناس ابلق را می توان به دو روش تكثیر كرد. با استفاده از برگهای روزت كه بالای میوه می رویند و پا جوشهایی كه در اطراف پایه مادری به وجود آمده اند و روش اول كمی مشكل است. در این روش، قسمت بالای میوه را به فاصله 5/1 سانتیمتر مانده به پایه برگهای روزت، بریده و به مدت یك روز در مكان دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا خشك شود، سپس در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده وبه آرامی داخل گلدان با قطر دهانه 11 سانتیمتر ، حاوی كمپوست گدانی مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. گیاه و گلدان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید و دمای را 24 تا 27 درجه سانتی گراد، تا زمان ریشه دهی كه 2 ماه یا بیشتر طول می كشد، نگاه دارید. در روش دوم، زمانی كه پاجوشها به اندازه 10 سانتیمتر رشد كردند، آنها را با یك چاقوی تیز از پایه مادری جدا كنید و هر پا جوش را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه 11 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی مخصوص بذر و قلمه بكارید آنگاه گلدان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید و خاك را مرطوب و دما را 24 درجه سانتیگراد نگاه دارید ریشه دهی حدودا 2 ماه طول می كشد. زمان تكثیر از اواسط بهار تا اواسط تابستان می باشد. 
    عوارض و درمان: اگر رشد گیاه شما متوقف شد و یا از گل و میوه اثری نبود، باید بدانید، یا هوا سرد است و یا گلدان به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد. برگهای زرد شده و لكه های قهوه ای در سطح زیرین برگ نشانه فعالیت حشره آفت است. اگر هفته ای یكبار با سم حشره كش نفوذی، طبق دستور، گیاه را سمپاشی كنید علایم بر طرف می شود. قهوه ای شدن نوك برگ و خشك شدن آن در اثر خشكی هوا یا كم آبی گیاه حادث می شود اگر مشاهده كردید برگ های خشك ، چروكیده و لوله شده است ، گیاه را به محل گرمتری منتقل كنید و آبیاری را انجام دهید .و اگر برگها قهوه ای و چروكیده شدند  گیاه را به محل خنكتری ببرید. لكه های سوخته در وسط برگ، نشانگر این است كه غبار پاشی گیاه در آفتاب انجام شده و برگها آفتاب سوخته شده اند . در این صورت برگهای از بین رفته را با كارد خیلی تیز حذف كنید . مواد براق كننده نیز برای گیاه مضر است و به برگها منظره زنگ زدگی می بخشد، پارچه نرم یا اسفنج مرطوب برای تمیزی برگها كافی است . همچنین آبیاری زیاد از هر قاعده برگهای گیاه آناناس را می پوساند و برگها ریزش می كنند و در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یكبار آبیاری كافی است.

    آناناس زینتی

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    ساسان بنایی
    1399/09/08 19:49

    سلام خوبین من دو بوته از این نمونه آناناس زینتی رو میخواستم برای خونه قیمت رو میفرمایین چند و اینکه موجود دارین

    webmaster
    1399/09/22 10:09
    پاسخ به:ساسان بنایی

    شرکت ایران گرولایت فقط لامپ های مخصوص رشد گیاه را تولید نموده و بفروش می رساند و فروشنده هیچ گونه گیاهی نمی باشد.

    ساسان بنایی
    1399/09/08 17:54

    سلام خوب هستین قیمت چند دو عدد از گیاه آناناس زینتی قرمزش رو میخوام

    ناشناس
    1396/07/02 15:39

    سپاس

    zamani
    1395/10/18 12:28

    با سلام خیر در صورتی که اتاقک رشد فراهم کنید امکان پرورش این گیاه را خواهید داشت.

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط