کشاورزی مدرن با نور مخصوص رشد گیاه

آنچه در این مقاله میخوانید
    کشاورزی مدرن با نور مخصوص رشد گیاه

    جدال خورشید با LED

    تصور می کنید چند سال طول می کشد تا برای کشاورزی دیگر نیازی به زمین های بزرگ و آب و هوای مطلوب و نور خورشید نیازی نداشته باشیم! و در عوض آن از ساختمان های مجهز به نور مخصوص رشد گیاه ( ال ای دی رشد گیاه ) با دما و رطوبت دقیق و مشخص استفاده کنیم.

    کشاورزی مدرن

    کشاورزی مدرن با جایگزینی نور خورشید

    پیشرفت و تکامل علم کشاورزی در سالهای اخیر مشخصا معطوف به ارگانیک و سالم بودن محصول در کنار حفظ ویژگی های ظاهری و کیفی آن شده است.در کشاورزی مدرن کاهش و یا به صفر رساندن مصرف آفت کش های شیمیایی یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که برای تولید پایدار محصولات کشاورزی باید مدنظر قرار گیرد.

    به گفته آسوشیتد پرس، این اتفاق هم اکنون در هلند به وقوع پیوسته و محققین PlantLab موفق به تولید انواع مختلفی از محصولات در مجتمع کشاورزی درون ساختمانی خود شده اند. در این مزارع می توانید محصولاتی مانند توت فرنگی، فلفل زرد، نعناع و موز را ببینید که با نور LEDهای قرمز و آبی پرورش یافته اند.

     نور به صورت دوره ای برای شبیه سازی روز و شب، خاموش و روشن می شود. اما اینجا لازم نیست که هر دوره ۲۴ ساعت طول بکشد! و آن را طبق ریتم رشد گیاه برای دستیابی به حداکثر تولید تظیم می کنند. آب هم به صورت قطره ای به گیاهان داده می شود و باقی مانده آن هم پس از خروج از مزرعه برای آبیاری دوباره بازیافت می شود.

    پلنت-لب یک مجتمع چهار طبقه ۱۳۰۰ مترمربعی برای تحقیقات بر روی این طرح ساخته و به تولید محصل در آنها مشغول است. محققان این تیم می گویند که: استفاده از نور خورشید برای روند رشد گیاه هیچ ضرورتی ندارد. زیرا گیاه تنها به طول موج خاصی از نور نیاز دارد. حتی طول موج های اضافی نور خورشید ممکن است باعث لکه دار شدن، تغییر مزه و یا خرابی محصول گردد.


    برای کسب اطلاعات در مورد کشاورزی عمودی روی لینک کلیک نمایید.


    کشاورزی سنتی یا کشاورزی مدرن؟

    جمعیت جهان در حال بیشتر شدن است و ما از زمین های بیشتری استفاده میکنیم تا غذای بیشتری به وجود بیاوریم. پس چه اتفاقی میافتد وقتی کشاورزی سنتی دیگر نتواند جوابگوی گرسنگان باشد؟ بر طبق گفته های فیلیپس ، پاسخ این مشکل میتواند مزارع داخلی و زیر سقف باشد که گیاهان را با LED رشد میدهند. این شرکت به تازگی مزرعه ی داخلی GrowWise City خود را در هلند افتتاح کرده است و امکاناتش این پتانسیل را دارند تا روش زراعت ما را دچار انقلاب و دگرگونی کنند. و شاید مشکل گرسنگی در جهان را هم حل کنند.
    در ساختمان 2500 فوت مربعی با قدرت LED، دانشمندان فیلیپس در حال کار کردن برای ساختن  " دستور العمل رشد با نور LED " اند . بنابراین کشاورزان آینده قادر خواهند بود تا بذر های تازه و سالمی را تمام طول سال در گلخانه های مدرن بکارند . بدون هیچ خاک یا نور خورشیدی.

    GrowWise City  محیط سالمی است که اجازه ی هیچ نور طبیعی یا هوایی را نمیدهد. به جایش مزرعه یک سیستم LED قابل تنظیم متصل شده را به کار میگیرند که نور های خاصی فراهم میکند که هر گیاهی را هدف میگیرد و به نیاز های رشد ایده آل هر کدام توجه میکند.  و گیاهان و محصولات تازه ای را تولید میکند که کاملا ارگانیک و بدون مواد سمی اند.
    مرکز تحقیقات از چارچوب های رشد 4 لایه ی مکانیزه شده در 8 اتاق جوی تشکیل شده است. هر کدام از این لایه های چارچوبی از LED نیروی سبز(GREEN POWER) فیلیپس استفاده میکنند که مخصوص رشد بذر ها است. و میتواند طوری تنظیم شود که مناسب رشد تک تک گیاهان شود. هم اکنون ، محققان فیلیپس در حال تمرکز بر روی دستورالعمل های نور برای گیاهان برگدار ارتقا یافته اند ، همچنین توت فرنگی ها و گیاهان دیگر ، و آنها به زودی به سطحی میرسند که بتوانند بذر های کربوهیدراتی بهتری مانند گندم و سیب زمینی رشد دهند. گاس ون فلتز ، سرپرست جهانی کشاورزی شهری فیلیپس در روزنامه ای گفت : " هدف ما توسعه ی تکنولوژِی ای است که غذایی خوشمزه ، سالم و با دوام را در هر جای دنیا تولید کنند. تحقیقی که ما انجام میدهیم، تولید غذای محلی را در سطح جهانی ممکن میسازد، اتلاف را کاهش میدهد، فواصل غذایی را محدود میکند و از هیچ زمین و آبی استفاده نمیشود."

    کشاورزی مدرن
    ولی همانطور که قبل تر ذکر کردیم، موضوع فقط غذای سالمتر و خوشمزه تر نیست. فیلیپس در حال حل کردن مشکلات جهانی مانند گرسنگی است. و به دنبال راهی ممکن تر برای رشد غذا میگردد . مخصوصا زمانی که منابع رو به کاهش رفتند. هدف نهایی کمپانی توسعه ی این تکنولوژی است تا مزارع داخلی میسر تر شوند و بشود آن ها را در شهر های شلوغی که آب،انرژی و یا زمین زیادی ندارند ، به کار برد.
    ساختمان هلند در حال کار کردن است و حدود 10000 محقق در آنجا ، سخت در حال کار کردن بر روی تکنولوژی growwise city اند تا غذای بهتری برای همه بسازند.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    باران
    1402/12/13 16:55

    نورهای رشد گیاه ایران گرولایت در اصفهان فروش دارد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:25
    پاسخ به:باران

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید.

    قاسم سلیان پور
    1402/12/12 18:08

    سلام برای خرید محصولات شما از شهر کرمان چگونه اقدام کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:26
    پاسخ به:قاسم سلیان پور

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید.

    رئوف
    1400/04/03 22:00

    مایل به مشارکت هستم. زمینی ۳۰۰۰متر در گیلان دارم.

    خالدوکیلی
    1400/01/13 13:57

    خیلی عالی من کشاورزی دارم ومیخواهم اطلاعات کافی ولازم بدست بیارم درایران شروع فعالیت این مزارع راداریم

    zamani
    1396/05/23 10:04

    با سلام به شما عزیزان . جناب کشفی شرکت پرتو رشد نوین در زمینه ی پژوهشی با شرکت فیلیپس همکاری دارد.

    کشفی
    1396/05/15 11:28

    سلام. شما با شرکت فیلیپس همکاری مشارکتی دارید؟

    بهرام
    1396/02/08 17:04

    سلام وقت بخیر ایا مقاله ای هم در رابطه با کشت های طبقاتی هست ممکنه در این رابطه به من همکاری کنید

    قلی
    1395/10/18 11:15

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط