تامین نور مناسب کاکتوس

آنچه در این مقاله میخوانید
    تامین نور مناسب کاکتوس

    نگهداری از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به دنبال یادگیری آن هستند. نور مناسب کاکتوس نیز یکی از شرایط مهم نگهداری آن به حساب می‌آید. اما بسیاری از افراد به دلیل آن که فکر می‌کنند که کاکتوس گیاهی بسیار مقاوم است نسبت به نور موردنیاز کاکتوس بی‌توجه هستند. این امر نه تنها موجب عدم گلدهی و رشد آن می‌شود بلکه می‌تواند باعث خشک شدن و از بین رفتن کاکتوس نیز بشود.

    بنابراین ما در این مقاله تصمیم بر آن گرفتیم که به طور اختصاصی به نیاز نوری کاکتوس‌ها، علائم کمبود نور در کاکتوس‌ها و تأمین نور مناسب کاکتوس در خانه‌ها به صورت طبیعی و مصنوعی بپردازیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

    نیاز نوری کاکتوس

    یکی از مهم‌ترین عوامل رشد کاکتوس و ساکولنت نور خورشید می‌باشد که حاوی طیف‌هایی است که در رشد آن تأثیر فراوانی می‌گذارد. نور مناسب کاکتوس موجب افزایش فتوسنتز، رشد و حتی گلدهی این گیاهان می‌شود پس واجب است در ایجاد شرایط نوری آن دقت نمایید.

    کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها هر دو بسته به گونه نیاز نوری متوسط به بالایی دارند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد کاکتوس‌ها (که نوعی ساکولنت به حساب می‌آیند) نسبت به ساکولنت‌ها نیاز نوری‌شان بیشتر است.

    نور مناسب کاکتوس متناسب با هر گونه گیاهی متفاوت است. برخی از گونه‌های کاکتوس بیابانی هستند و نیاز شدید به نور خورشید دارند و ترجیح می‌دهند این نور به طور مستقیم به آن‌ها تابیده شود. این شرایط البته برای برخی دیگر از کاکتوس‌ها صدق نمی‌کند. برخی از گونه‌های کاکتوس استوایی و سایه‌دوست هستند و به نور متعادل و غیرمستقیم خورشید نیاز دارند. به عنوان مثال گونه کاکتوس Rhipsalis در عین نیاز متوسط به نور، از نور مستقیم خورشید بیزار است و گونه کاکتوس مامیلاریا محیطی با شرایط نوری روشن با کمی سایه را می‌پسندد. پس در هنگام کاشت یا خرید کاکتوس، در ابتدا می‌بایست بدانید چه گونه‌ای از کاکتوس را تهیه می‌کنید تا با توجه به آن، شرایط محیطی و نوری آن را تا حد امکان برای آن مهیا کنید.

    نور مناسب کاکتوس - نیاز نوری کاکتوس

    کاکتوس‌ها همان‌طور که گفته شد به طور میانگین نیاز نوری متوسط به بالایی دارند و هر گونه آن به شدت نور مشخصی احتیاج دارد. کاکتوس‌ها به طور کلی ترجیح می‌دهند 12 ساعت نور (یا به صورت مستقیم یا به صورت غیرمستقیم) دریافت کنند. در حداقل‌ترین حالت برخی گونه‌ها می‌توانند با 4 تا 5 ساعت در معرض نور قرارگرفتن به رشد و فعالیت‌های خود به خوبی ادامه دهند؛ اما برخی گون‌های دیگر کاکتوس نیاز به حداقل 10 ساعت نور در روز دارند.

    توجه: این میزان ساعت نور تنها برای مواقعی مورد استناد است که کاکتوس دارای منبع نور طبیعی خورشید است و منابع نور مصنوعی در جلوتر به آن اشاره خواهد شد.

    انواع کاکتوس بر حسب نیاز به نور

    همان‌طور که در قبل به آن اشاره کردیم کاکتوس از نظر قرارگیری در معرض نور مستقیم و غیرمستقیم و همچنین شدت نور موردنیاز به 2 دسته کاکتوس آفتاب‌دوست و کاکتوس سایه‌دوست تقسیم می‌شوند. در نتیجه نور مناسب کاکتوس برای هر کدام از این گونه‌ها متفاوت خواهد بود. در زیر سعی می‌کنیم چند گونه برای هر کدام از این دسته‌ها عنوان کنیم.

    در صورت تمایل به شناخت کامل گونه‌های مختلف کاکتوس، شما می‌توانید به مقاله " انواع کاکتوس " مراجعه کنید.

    کاکتوس آفتاب‌دوست

    کاکتوس‌های آفتاب‌دوست نیازمند نور مستقیم خورشید هستند تا بتوانند به رشد حداکثری خود برسند. این کاکتوس‌ها اغلب بیابانی هستند و برای نگهداری در خانه باید نور مورد نیازشان به خوبی تأمین شود. کاکتوس‌های آفتاب‌دوست بهترین کاکتوس‌ها برای نگهداری در حیاط خانه هستند چرا که نور مستقیم خورشید آن‌ها را نمی‌سوزاند.

     کاکتوس‌هایی مانند پینکوشن خاردار، آکانتوکالیسیوم تینانتوم، آریوکارپوس، آروجادوا تئونیسنیانا، ستونچه درفشی و... از جمله موارد کاکتوس‌های آفتاب‌دوست به حساب می‌آیند.

    کاکتوس سایه‌دوست

    کاکتوس‌های سایه‌دوست شامل کاکتوس‌هایی هستند که به نور متوسط تا زیاد اما غیرمستقیم و سایه‌دار احتیاج دارند. کاکتوس‌هایی مانند افوربیا، کاکتوس عنکبوتی، آستروفیتوم کاپوت مدوسا، کاکتوس ارکیده‌ای و...  از جمله کاکتوس‌های سایه‌دوست می‌باشند. معمولا افرادی که به دنبال نگهداری از کاکتوس در خانه هستند و یا  می‌خواهند به راحتی نور موردنیاز کاکتوس‌شان را تامین کنند از کاکتوس‌های سایه‌دوست استفاده می‌کنند تا بتوانند آنان را با نگهداری در خانه از معرض نور مستقیم خورشید دور نگهدارند. البته باید توجه داشت سایه‌دوست بودن به معنی عدم نیاز به نور نیست؛ بلکه نباید مستقیماً زیر نور خورشید باشند و محیط باید نیم‌سایه باشد.

    کاکتوس‌های سایه‌دوست معمولاً به طور میانگین به 4 تا 6 ساعت نور خورشید به طور غیرمستقیم در حالت نیم‌سایه نیاز دارند. اگر این نوع کاکتوس‌ها در معرض نور مستقیم قرار بگیرند موجب آسیب‌دیدگی آن‌ها خواهد شد.

    نور مناسب کاکتوس در خانه

    برای تأمین نور مناسب کاکتوس در خانه و فضاهای بسته، نیاز است ابتدا گونه خود را به خوبی بشناسید تا نیاز نور آن را تشخیص دهید. پس از تشخیص نوع گیاه لازم است محلی بری بسته به نیاز نوری کاکتوس انتخاب نمایید تا نور ایده‌آل به آن برسد. البته در این زمینه باید مشخص کنید که از نور طبیعی خورشید برای تأمین نور کاکتوس‌تان می‌خواهید استفاده کنید یا قصد دارید از نور مصنوعی برای کاکتوس بهره بگیرید. در جلوتر به این موارد به صورت جزئی‌تری می‌پردازیم.

    نور مورد نیاز کاتوس در خانه - نور کاکتوس

    کاکتوس را در کجای خانه قرار دهیم

    اگر کاکتوس شما آفتاب‌دوست باشد و قصد داشته باشید از نور طبیعی خورشید برای رشد آن استفاده کنید، نیاز است نور مستقیم خورشید به آن بتابد. بهترین مکان برای نگهداری این گونه کاکتوس‌ها در خانه‌ها، حیاط و فضای باز می‌باشد تا به مدت زیاد در معرض نور مناسب خورشید قرار بگیرند. اما اگر حیاط ندارید می‌توانید آن‌ها را در بالکن‌هایی با نورگیری خوب و مستقیم قرار دهید و یا آن‌ها را در کنار پنجره‌هایی با نورگیری خوب قرار دهید. البته به مستقیم بودن تابش نور مستقیم خورشید توجه فرمایید تا بهترین عملکرد را گیاه شما داشته باشد.

    پنجره‌های جنوبی معمولاً پنجره‌های بهتری برای نگهداری این از کاکتوس‌های آفتاب‌دوست می‌باشد؛ اما این باز بستگی به موقعیت شما نیز دارد.

    مکان قرارگیری کاکتوس‌های سایه‌دوست در خانه با کاکتوس‌های آفتاب‌دوست متفاوت است. این کاکتوس‌ها را اگر قصد دارید با نور طبیعی پرورش و نگهداری کنید بهتر است در کنار پنجره و داخل بالکن‌هایی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم خورشید نیستند. معمولاً پنجره‌های شرقی و غربی انتخاب بهتری برای نگهداری از کاکتوس سایه‌دوست هستند؛ اما باز این مورد بستگی به موقعیت ساختمانی شما دارد.

    به طور کلی اگر در خانه خود نوردهی خوب باشد شما نگرانی بابت نگهداری از کاکتوس خود ندارید؛ اما در غیر این صورت بهتر است از نور مصنوعی برای نگهداری کاکتوس استفاده نمایید.

    به شرایط آب‌وهوایی و جغرافیای تان برای پرورش کاکتوس دقت نمایید!

    اگر قصد نگهداری کاکتوس دارید علاوه بر نکات بالا بهتر است به شرایط آب و هوایی و موقعیتی مکان سکونتتان توجه کنید. اگر در شهری سکونت دارید که هوای ابری زیادی در طول سال دارد، اگر کاکتوس را در کنار بزرگ‌ترین پنجره با نورگیری عالی قرار دهید؛ چون خورشیدی وجود ندارد نیاز نوری کاکتوس‌تان تأمین نمی‌شود.

    همین‌طور اگر خانه شما در موقعیتی قرار دارد که با ساختمان‌های بلند احاطه شده است و یا به هر دلیلی نور کافی به خانه نرسد نور موردنیاز کاکتوس شما تأمین نخواهد شد. در این مواقع از نور مصنوعی برای کاکتوس استفاده می‌شود.

    نور مصنوعی برای کاکتوس

    نور مصنوعی مناسب برای کاکتوس

    در شرایطی که نور خورشید به میزان کافی توسط کاکتوس دریافت نشود، می‌بایست منبع نور مصنوعی برای کاکتوس استفاده شود. در این مواقع می‌توان با خرید لامپ رشد گیاه کاکتوس نیاز نوری آن را به خوبی تأمین کرد.

    از نور مصنوعی برای کاکتوس می‌توان به دو صورت استفاده کرد. در روش اول به طور کلی منبع اصلی نور کاکتوس لامپ رشد گیاه است و شما می‌توانید بدون توجه به نور خورشید کاکتوس را در هر جای خانه که دوست دارید قرار دهید و لامپ کاکتوس را در فاصله مناسب از آن قرار دهید.

    در روش دوم شما می‌توانید از لامپ رشد گیاه کاکتوس به عنوان نور مصنوعی مکمل گیاه در کنار نور خورشید استفاده نمایید. این حالت برای افرادی خوب است که نور خورشید کمی به داخل خانه می‌رسد ولی می‌خواهند از آن هم استفاده نمایند و در زمانی که خورشید وجود ندارد از نور مصنوعی برای کاکتوس استفاده نمایند.

     البته در این خصوص دقت نمایید لامپ رشد گیاه را از برندهای معتبر خرید نمایید. زیرا اگر لامپ رشد کاکتوسی را خریداری نمایید که متناسب با کاکتوس شما نباشد، چه به آن کمتر از حد نیاز نور دهد چه بیشتر، به کاکتوس شما آسیب وارد می‌شود و از شکل می‌افتد و می‌میرد. اگر لامپ کاکتوس را از برند و فروشگاه معتبر خریداری نمایید نه تنها محصول فیک و غیرواقعی به شما فروخته نمی‌شود؛ بلکه به شما در انتخاب بهترین لامپ کاکتوس مشاوره می‌دهند.

    نحوه استفاده از نور مصنوعی برای کاکتوس

    در خصوص نحوه استفاده از نور مصنوعی در منزل جهت رشد کاکتوس، به نکات ذیل توجه فرمایید:

    در ابتدا به فاصله میان لامپ رشد گیاه و کاکتوس توجه کنید؛ زیرا فاصله میان لامپ ال ای دی رشد گیاه یا پروژکتور LED با گیاه کاکتوس می‌بایست در حدود 30 تا 40 سانتی‌متری باشد. لازم به ذکر است که فاصله‌ای کمتر از مقدار ذکر شده موجب سوختگی کاکتوس شده و فاصله بیشتر نیز از تأثیر نور لامپ رشد گیاه می‌کاهد.

     میزان نور مصنوعی برای کاکتوس نباید بیشتر از 15 ساعت در روز باشد و به طور میانگین میزان نور مناسب کاکتوس حدود 12 تا 15 ساعت در روز می‌باشد. البته لازم است برای تعیین میزان دقیق نوردهی به کاکتوس گونه آن مشخص شود. همچنین لازم است تا هر 2 هفته یکبار جهت گلدان را تغییر دهید تا نور مصنوعی به تمام بخش‌های گیاه کاکتوس رسیده تا تأثیر بیشتری در ادامه رشد آن بگذارد.

    شما می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از لامپ‌های رشد کاکتوس و چگونگی استفاده از آن با مشاوران حرفه‌ای ما تماس حاصل فرمایید و سؤالات خود را بپرسید.

    خرید لامپ کاکتوس - خرید نور مصنوعی برای کاکتوس

    خرید لامپ کاکتوس

    برند ایران گرولایت مفتخر است به عنوان اولین تولیدکننده لامپ تخصصی رشد گیاه در ایران محصولاتی کاملا حرفه‌ای به مشتریان خود ارائه می‌دهد و مشتریان عزیز می‌توانند جهت خرید لامپ رشد گیاه کاکتوس، عکس گیاه خود و فضایی که برای آن در نظر گرفته شده را برای کارشناسان ما ارسال نمایند تا مشاورین ما بهترین لامپ ممکن را همراه با آموزش نحوه استفاده و نصب معرفی نمایند. ایران گرولایت این تضمین را به مشتریان خود می‌دهد که نور مناسب کاکتوس آن‌ها را با استفاده از لامپ‌های رشد گیاه خود تأمین کند و در صورت عدم رضایت، مشتریان می‌توانند محصول را مرجوع نمایند.

    علائم کمبود نور کاکتوس

    در صورتی که در خانه خود کاکتوس نگهداری می‌کنید لازم است با نشانه‌ها و علائم کمبود نور  در کاکتوس  آشنا باشید تا بتوانید به موقع نسبت به آن اقدام کنید. هر کدام از نشانه‌های زیر در کاکتوس ممکن است نشان‌دهنده این باشد که نور مناسب کاکتوس تأمین نمی‌شود:

    • رنگ پریدگی کاکتوس
    • تغییر رنگ کاکتوس
    • مشاهده رشد علفی کاکتوس
    • متمایل شدن کاکتوس به سمت یک منبع نور
    • عدم گلدهی (درصورتی که کاکتوس گل‌دار دارید)
    • تغییر شکل
    • رشد نامتوازن کاکتوس

    علائم کمبور نور کاکتوس

    نشانه‌های بیش از حد بودن نور کاکتوس

    دانستن نشانه‌های بیش از حد بودن نور کاکتوس به اندازه نشانه‌های کمبود نور کاکتوس اهمیت دارد. اگر کاکتوس ما سایه‌دوست با نیاز متعادل به نور باشد؛ اما در معرض نور شدید قرار بگیرد دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود. این اتفاق در صورت استفاده از نور مصنوعی برای کاکتوس نیز ممکن است رخ دهد. اگر لامپ رشد گیاه بیش از حد قوی باشد (یعنی بیشتر از نیاز نوری کاکتوس) یا هنگام استفاده از لامپ رشد گیاه، کاکتوس در فاصله‌ای کم نسبت به لامپ قرار گیرد این اتفاق رخ می‌دهد.

    درنتیجه لازم است با این علائم نیز آشنا باشید تا قبل از آفتاب‌سوختگی کامل کاکتوس و مردن آن نسبت به آن جلوگیری نمایید. علائم زیاد بودن نور کاکتوس به صورت زیر می‌باشد:

    • ساقه سفید نارنجی و یا زرد شود
    • لکه‌های قهوه‌ای یا پینه بر روی کاکتوس دیده شود

    بیش از حد بودن نور کاکتوس

    نتیجه‌گیری

    همان‌طور که بیان شد هر گونه کاکتوس نور مطلوب و مشخص را می‌پذیرد؛ ولی به طور کلی کاکتوس‌ها کم‌نوری  را دوست ندارند. بهتر است ابتدا نور موردنیاز کاکتوس خود را بسته به گونه گیاهی مشخص کرده و سپس با توجه به منبع نور طبیعی یا مصنوعی مکانی متناسب برای آن پیدا کنید. برای تشخیص نور مناسب کاکتوس خود می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید یا در زیر این مقاله برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت کارشناسان ما به شما پاسخ دهند. از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سعید حاج ابادی
    1402/02/28 11:01

    مقاله جامع و خوبی بود اطلاعات خوبی در ارتباط با نور کاکتوس به دست آوردم. از چه طریق میتونم نور مصنوعی برای کاکتوس خریداری کنم؟

    irangrowlight admin
    1402/02/28 12:02
    پاسخ به:سعید حاج ابادی

    سلام 

    شما در بالای صفحه میتوانید در قسمت دسته بندی محصولات انواع لامپ رشد گیاه را مشاهده و خریداری نمایید البته بهتر است قبل از خرید از مشاوران ما مشاوره بگیرید
    با تشکر

    میرجعفری
    1399/08/15 07:47

    بسیار عالی وکافی هست ممنون

    سعیده
    1396/01/14 11:40

    سلام. مقاله ی بسیار مفیدی بود

    ناشناس
    1395/05/25 13:25

    ممنون از دادن اطلاعات مفیدتون

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط