تاثیر شدت نور بر گیاه

آنچه در این مقاله میخوانید
    تاثیر شدت نور بر گیاه

    شدت نور لوکس

     

     

    در شرایطی که همه عوامل ,از جمله دما ,نور و CO2 در حد مطلوب باشند ,برای انجام فتوسنتز به شدت نور بهینه نیاز است. اگر شدت نور ,کم و ضعیف باشد,سبب کاهش سرعت فتوسنتز و رشد ,تولید گیاهانی ضعیف ,ریزش جوانه های گل ,افزایش طول میان گره ها ,باریک شدن ساقه ,کاهش کیفیت محصول و افزایش شیوع بیماری ها و هزینه تولید خواهد شد.
    در صورتی که شدت نور از حد مناسب بالاتر باشد ,کلروپلاست های برگ صدمه دیده و میزان فتوسنتز کاهش میابد و گیاهی با ساقه قطور و میان گره های کوتاه تولید می شود.

    تاثیر نور بر رشد گیاه به صورت های مختلفی قابل مشاهده است که به برخی از آنها اشاره می شود:

    الف – در شرایط نور کم ,گیاه سعی می کند که با افزایش سطح جذب نور را افزایش دهد . بنابراین برگ های گیاه نازک و انحنا پذیر میشوند . ولی در شرایط نور زیاد اندازه ی برگ ها (سطح هر برگ )کاهش و ضخامت و تعداد آنها افزایش می یابد و در داخل آنها مقدار زیادی نشاسته جمع می شود . بنابراین در شرایطی که مجموع نور روزانه (DLI) زیاد است ,هر چند سطح هر برگ کمتر از سطح هربرگ در شرایط نوری کم است ,ولی به علت داشتن تعداد برگ بیشتر ,مجموع سطح برگ گیاه افزایش می یابد.
    ب- رشد ریشه متناسب با رشد شاخه ها است . ریشه ها از نظر دریافت کربوهیدرات به شاخه ها وابسته و شاخه ها نیز برای جذب آب و عناصر غذایی به ریشه ها وابسته هستند . بنابراین زمانی که مجموع نور روزانه (DLI)افزایش می یابد ,با افزایش رشد شاخه ها ریشه های گیاه نیز افزوده می شود.

    به طور کلی تحت شرایط نوری ضعیف ,ممکن است گل آغازی و نمو جوانه گل متوقف شده و یا به کندی انجام شود و به همین دلیل در چنین شرایطی ,گیاهان برای گلدهی دارای ارتفاع بلندتری هستند.

    به طور کلی شدت نور بر رشد گیاه (وزن تر گیاه ,وزن خشک گیاه ,اندازه گیاه ,تولید شاخ و برگ در مناطق مریستم)تاثیرمی گذارد.برگ گیاهان در یک شدت نور معین به نقطه ای می رسند که با افزایش شدت نور,سرعت فتوسنتز افزایش نخواهد یافت,که به آن نقطه اشباع نوری گفته می شود .برگ بیشتر گیاهان در شدت نور 32000لوکس ,به نقطه اشباع نوری می رسد.

    البته این حالت به ندرت رخ می دهد ,زیرا برگ ها ی بالایی روی برگ های پائین گیاه سایه اندازی می کنند و سبب کاهش شدت نور دریافتی توسط این برگ ها می شوند.بنابراین برای آنکه برگ های قسمت داخلی و پایئن گیاه نیز به نقطه اشباع نوری برسند ,کل گیاه به شدت بالاتری نیاز دارد.

    گیاهان گلخانه ای ممکن است در یک روز آفتابی وسط تابستان در معرض 129000لوکس نور قرار گیرند که این میزان نور بسیار بالاست و در یک روز ابری تیره زمستان ,فقط در معرض 3200لوکس نور واقع شوند که بسیار کم است.

    دستگاه اندازه گیری شدت نور

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    حسین صمصامی
    1402/01/02 21:12

    قیمت دستگاه نور سنج چنده

    irangrowlight
    1402/01/21 13:12
    پاسخ به:حسین صمصامی

    سلام. شما می‌توانید به بخش محصولات مراجعه کنید و قیمت محصولات را مشاهده نمایید.

    کمال
    1396/02/27 12:08

    با تشکر و سپاس از زحمات شما. همکاران شما بسیار با شخصیت و متواضع هستند

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط