چمن طبیعی

آنچه در این مقاله میخوانید
    چمن طبیعی

    در این مقاله سعی داریم اطلاعات کاملاً جامعی درباره انواع چمن طبیعی برای منازل و زمین های فوتبال ارائه کنیم و با تشریح مشکلات آن به نحوه ترمیم با سیستم نور مصنوعی برای چمن بپردازیم.

    نور مصنوعی چمن طبیعی

    برای انتخاب یک چمن طبیعی مناسب برای یک زمین ورزشی یا محیط منزلمان ابتدا باید به نکات اقلیمی و شرایط زیست محیطی منطقه ای که در آن زندگی می‌کنیم دقت کنیم. هواداران فوتبال ساعت‌ها در منازلشان یا در استادیوم‌ها بازی روی چمن طبیعی را مشاهده می کنند اما از سختی و نحوه نگهداری آن اطلاعات زیادی ندارند.

    چمن استادیوم ها در گذشته بسیار نامرغوب بود و این تصاویر را برای بیننده آزاردهنده می‌کرد اما به لطف علم ژنتیک و یافتن گونه های نوین از انواع چمن های طبیعی و همچنین پیشرفت تکنولوژی ها در نگهداری از آن مانند رشد چمن با نور مصنوعی، شرایط بسیار پیشرفت کرد.

    انواع چمن طبیعی کدامند و چه ارقامی مناسب ترند؟

    جالب است بدانید که بیش از ۱۱ هزار نوع چمن طبیعی تا به امروز به ثبت رسیده است که همگی از لحاظ گونه‌ای با هم تفاوت دارند. اما تنها ۱۰ مدل از این چمن‌ها در دنیا شناخته شده‌تر هستند و کاربرد بیشتری در ورزشگاه‌ها یا منازل دارند.

    انواع چمن‌های طبیعی بر دو گونه تقسیم بندی می‌شوند:

    • چمن طبیعی نوع گرمسیری که به چمن فصل گرم نیز گفته می شود.
    • چمن طبیعی نوع سردسیری که به چمن فصل سرد هم معروف است.

    رشد چمن با نور مصنوعی

    زمین چمن طبیعی فوتبال با چه نوع چمن هایی سازگاری بیشتری دارد؟

    کاشت چمن طبیعی در زمین فوتبال با نور مصنوعی بیشتر محدودیت‌ها را از خود دور کرده است؛ اما رشد چمن با نور مصنوعی هم دارای محدودیت‌های فصلی و دمای هوا می باشد، بنابراین اصلی ترین موضوع در انتخاب انواع چمن طبیعی فوتبال، سازگاری آن با محیط و شرایط آب و هوایی منطقه است.

    انواع چمن طبیعی فوتبال برای مناطق سردسیر

    چمن‌های بلوگراس کنتاکی، چچم چند ساله و فسیکو بلند از بهترین انواع چمن طبیعی هستند که در استادیوم های ورزشی به کار می روند. در ذیل به تفکیک انواع چمن‌های طبیعی استادیوم را بررسی می کنیم.

    چمن کنتاکی بلوگراس

     این چمن مناسب شهرهای سردسیر است و از انواع چمن طبیعی شمال آسیا و کشورهای اروپایی است. چمن طبیعی فوتبال کنتاکی بلوگراس چمنی خزنده است که دارای رنگ سبز زمردی می باشد و در آن فام هایی از رنگ آبی یافت می شود به همین دلیل نیز اسم آن کنتاکی بلوگراس است. این چمن در حدود ۱۴ الی ۳۰ روز جوانه می‌زند و ضخامت بسیار ایده آلی مانند یک فرش ایجاد می‌کند. این چمن طبیعی نیاز به نگهداری زیادی ندارد زیرا دارای بافت ظریفی است و بسیار دیر رشد است.

    آب وهوا: معتدل و سردسیر

    بومی : شمال آسیا و اروپا

    دوره جوانه زنی و رشد: 14 تا 30 روز

    ویژگی: خزنده، رنگ سبز آبی

    نگهداری: آسان ، دیر رشد

    انواع چمن طبیعی

    چمن فسیکو بلند

    چمن طبیعی فسیکو بلند را می‌توان ارزشمندترین چمن در انواع چمن طبیعی دانست. این چمن مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما، گرما، سایه و خشکسالی دارد.  ریشه این چمن در ورزشگاه‌ها بین ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر عمق دارد. این چمن طبیعی بین ۷ تا ۱۲ روز جوانه می‌زند و علاوه بر ضخامت فوق العاده عمر بسیار طولانی هم دارد و تراکم خوبی ایجاد می کند. رشد چمن فسیکو بلند با نور مصنوعی بسیار مرسوم است و مقاومت زیادی در آن شکل می دهد.

    آب وهوا: تمام شرایط جوی

    بومی : شمال آمریکا

    دوره جوانه زنی و رشد: 7 تا 12 روز

    ویژگی: ضخامت و تراکم بالا، رنگ سبز تیره

    نگهداری: متوسط

    چمن فسیکو بلند

    چمن چچم چند ساله

    از انواع چمن طبیعی که سرعت رشد فوق‌العاده‌ای دارد و چمن ضخیمی را می تواند تنها بین ۵ تا ۱۰ روز برای یک زمین فوتبال ایجاد کند چمن چچم است این چمن در مقابل ساییدگی بسیار مقاوم است و با سرعت رشد بالایی که دارد خیلی زود خود را ترمیم می‌کند. رنگ و بافت این چمن طبیعی در طول زمان بهتر می‌شود و نسبت به آفات مقاومت زیادی دارد. سیستم نور مصنوعی چمن عملکرد آن را فوق العاده تغییر می‌دهد و نورهای رشد گیاه آن را تبدیل به سنگ فرشی زیبا می‌کند.

    آب وهوا: سرد و معتدل

    بومی : مناطق شمال

    دوره جوانه زنی و رشد: 5 تا 10 روز

    ویژگی: بسیار نرم و سبز تیره

    نگهداری: متوسط

    انواع چمن‌های فوتبالی برای مناطق گرمسیری 

    چمن طبیعی فوتبال برای فصل گرم یا مناطق گرمسیر شامل مواردی مانند برمودا و باهیا گراس می‌شود. در زیر به جزئیات این دو چمن طبیعی می پردازیم.

    چمن گرمسیری برمودا

    چمن برمودا

    ارزش این چمن طبیعی به دلیل مقاومت آن نسبت به گرما و خشکی است. این چمن نه تنها مناسب چمن طبیعی فوتبال است بلکه بیشتر مناسب ورزشگاه‌های ترکیبی نیز می‌باشد. کاشت چمن طبیعی برمودا ۱۰ تا ۳۰ روز برای جوانه زدن طول می کشد. رنگ سبز تیره ای دارد و در زمینه های تمرینی که فعالیت زیادی روی آن می شود قابلیت های خوبی ایجاد می‌کند. این چمن طبیعی را می‌توان در ارتفاع کم برای منازل و خانه‌هایی که حیوانات خانگی دارند نیز مناسب دانست. این چمن گرمسیری به سیستم نور مصنوعی با توان بسیار بالایی نیاز دارد.

    آب وهوا: خشک و گرم

    بومی : جنوب غربی

    دوره جوانه زنی و رشد: 10 تا 30 روز

    ویژگی: متراکم و سبز تیره

    نگهداری: زیاد همراه با آبیاری فراوان

    چمن گرمسیری باهیا گراس

    چمن باهیا گراس

    برای تامین چمن طبیعی فوتبال در یک استادیوم برای مناطق گرمسیری راهی بهتر از باهیا گراس وجود ندارد. مقاومت این نوع چمن نسبت به گرما و خشکسالی فوق العاده است و در شرایطی که از لحاظ میزان آب و موادمغذی شرایط خوبی نداشته باشد هم رشد می‌کند و احتیاج به نگهداری کمی دارد. بنابراین مسئولان ورزشگاه ها علاقه شدیدی به این نوع چمن دارند. کاشت چمن طبیعی باهیا گراس تا جوانه زدن ۱۴ الی ۲۸ روز زمان می‌برد و قابلیت تحمل فشار زیاد را در خود دارد. رشد چمن با نور مصنوعی در این مدل نیز نسبت به سایر انواع چمن کمی مشکل تر است و احتیاج به شدت نور بیشتری دارد.

    آب وهوا: خشک و گرم

    بومی : جنوب و آسیا

    دوره جوانه زنی و رشد: 14 تا 28 روز

    ویژگی: سبز کم رنگ و بسیار ضخیم

    نگهداری: بسیار کم وساده

    چمن طبیعی برای زمین فوتبال چرا باید

    چرا باید در ورزشگاه ها از چمن طبیعی برای فوتبال استفاده کرد؟

     قوانین اتحادیه جهانی فوتبال فیفا برای منع استفاده از چمن مصنوعی در بازی های رسمی

    میزان افزایش مصدومیت‌های ورزش

    شما نمی‌توانید زمینی که مجهز به چمن مصنوعی بوده را به چمن طبیعی فوتبال تغییر دهید به این دلیل که پلاستیک موجود در چمن مصنوعی خاک را عقیم می‌کند و برای اصلاح خاک احتیاج به چندین سال زمان وجود دارد.

    گرم شدن بیش از حد چمن مصنوعی در فصل‌های گرم و نیاز به آبیاری برای هر بار استفاده از چمن.

    ایجاد ساییدگی و دردهای سوختگی در پوست انسان و غیر قابل مقایسه بودن با چمن طبیعی در زمینه نرمی سطح آن.

    جدیدترین تکنولوژی‌ها در کاشت چمن طبیعی برای زمین فوتبال چیست؟

     سیستم آبیاری چمن طبیعی

    بدیهی است که سیستم های آبیاری روز به روز در حال تغییر و دارای رشدی چشمگیر است و شاید در زمان نگارش این طرح هم تکنولوژی جدیدی معرفی شود که از آن بی خبر باشیم. اما استفاده از فوم‌های چند لایه از متریال‌های متفاوت لاستیکی و شیمیایی در لایه‌های زیرین زمین چمن فوتبال و آبیاری چمن از کف، جدیدترین ایده ای است که در این زمینه به ذهن کارشناسان رسیده است.

    سیستم تهویه و برودتی

    یکی از مهم ترین عوامل در از بین رفتن چمن طبیعی فوتبال مشکلات مربوط به دمای پایین یا بالا در سطح روی چمن است برای اینکار جدیدترین تکنولوژی استفاده از لوله های آب یخ و گرم در زیر ریشه ها است که سبب به تعادل رسیدن دما می شود.

    سیستم نور مصنوعی برای چمن

    اما جدیدترین و بهترین تکنولوژی برای نگهداری انواع چمن طبیعی را می‌توان رشد چمن با نور مصنوعی دانست. در این تکنولوژی در مناطقی از چمن ورزشگاه که نور کافی وجود ندارد یا در روزهای ابری زمستان برای تامین نیاز نوری گیاه از سیستم نور مصنوعی برای چمن استفاده می‌کنند. این تکنولوژی امروزه در کشور ما ایران نیز توسط شرکت ایران گرولایت قابل اجرا است.

    ایران گرولایت در زمینه نورهای مصنوعی گیاهان همیشه پیشگام این تکنولوژی بوده و با ثبت اختراع این فناوری در ایران توانسته کمک زیادی به پروژه‌های پژوهشی و اجرایی کلان داشته باشد.

    نور مصنوعی چمن فوتبال

    نحوه عملکرد نور مصنوعی بر روی چمن به چه نحوی است؟

    سیستم نور مصنوعی برای چمن طبیعی در آخرین تکنولوژی خود از ال ای دی هایی با نانومترهای متمایل به رنگ های قرمز و آبی استفاده کرده است. در واقع در این فرایند نور قرمز سبب افزایش جوانه زدن و حجم توده چمن و نور آبی سبب تراکم و افزایش ریشه می شود.

    برای خرید انواع پروژکتور ال ای دی فول اسپکتروم از ایران گرولایت کلیک کنید.

     

    معمولاً در سیستم رشد چمن با نور مصنوعی سازه‌هایی به اندازه ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد زمین ساخته و نورها روی آن نصب می‌شود و این سازه توسط موتور و چرخ‌های متحرک روی آن یا ماشینی مانند تراکتور در طول زمین به حرکت در می آید. مدت زمان سکون روی هر بخش از چمن به میزان کمبود نوری آن بخش در طول روز متفاوت است.

    میزان نور و نوع فناوری آن در رشد چمن با نور مصنوعی چگونه است؟

    در گذشته استفاده از فناوری‌های متال هالید و بخارسدیم برای سیستم نور مصنوعی برای چمن بسیار مرسوم بود اما با توجه به گرمای فوق العاده و توان مصرفی این محصولات، کم کم ال ای دی جای آنها را گرفت. میزان پار نوری دریافتی برای چمن طبیعی بستگی به انواع چمن طبیعی چیزی ما بین ۴۵۰ تا 900  ppfd می باشد.

    تاثیر نور یووی (UV) در سیستم نور مصنوعی چمن به چه شکل است؟

    یکی از مشکلات زمین های چمن طبیعی فوتبال وجود قارچ‌ها و آفات موجود در خاک و چمن است که سبب از بین رفتن کیفیت چمن می‌شود. برای این کار اقدامات نوینی صورت گرفته است. از جمله اینکه ماشینی مجهز به ال ای دی های UVC در طول زمین حرکت کرده و در مدت زمان کوتاهی، از کل سطح چمن عبور می کنند. این کار باعث می شود تا لارم های حشرات و باکتری های موجود در زمین از بین روند. خوشبختانه این تکنولوژی نیز در ایران توسط شرکت ایران گرولایت انجام و ارائه می‌گردد.

    ترمیم چمن طبیعی

    انواع چمن طبیعی مناسب برای استفاده در پارک ها و منازل 

    چمن بنت گراس

     این چمن طبیعی بافت نرمی داشته و تراکمی مناسب که برای استفاده در منازل بسیار دلنشین است اما آبیاری روزانه آن و نیاز آن به کود و آفت کش ها نگهداری آن را بسیار سخت کرده است. ضمناً باید توجه داشته باشید این چمن مناسب مناطق سردسیر است.

    چمن هزارپا

     وقتی از این نوع چمن طبیعی استفاده می‌کنید انگار حصیری سبز روی زمین پهن کرده‌اید. این نوع چمن ضخامت بسیار خوبی دارد و مناسب شرایط آب و هوایی گرم و ملایم است و همچنین آفتاب خوبی نیاز دارد اما در شرایط کم نور و سایه هم زنده می‌ماند. از مزایای آن نیز به نگهداری تقریباً کم و رنگ سبز روشن آن می توان اشاره کرد.

    چمن دیکندرا

    این نوع چمن طبیعی ظاهر بسیار زیبایی دارد و به جای حالت سوزنی شکل برگ های آن به شکل گرد دیده می شود. کاشت چمن طبیعی دیکندرا نیاز به هوای گرم و آبیاری زیاد دارد و نسبت به آفات بسیار ضعیف است.

    چمن فلوراتام یا سنت اگوستین

    چمنی با رنگ سبز تیره و بسیار زمخت که بیشتر مناسب مناطق گرم و مرطوب می باشد. میزان سختی در نگهداری آن در سطحی متوسط است و مناطق شرجی را بیشتر می پسندد.

    چمن طبیعی فوتبال

    چمن زویسیا

    کاشت چمن طبیعی زویسیا با توجه به مقاومت بسیار زیاد آن به بی آبی و گرما و شکل خاردار بودن آن علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. در واقع این چمن آب بسیار ناچیزی احتیاج دارد و این خیلی ایده آل برای ویلاهای گرمسیری است. اما نقطه ضعف‌های بزرگ این چمن واکنش تغییر رنگ و قهوه ای شدن نسبت به سرما و نیاز به درو با فواصل زمانی کم است.

    شرکت ایران گرولایت با تولید و تجهیز سیستم نور مصنوعی برای چمن های طبیعی و استادیوم‌های ورزشی مفتخر است تا به زودی با ایجاد کلاسهای آموزشی و ایجاد پروژه های تحقیقاتی در روند رشد چمن با نور مصنوعی این موضوع را در سطح کشور گسترش دهد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط