راه های مقابله با آلودگی هوا و بهترین گیاهان برای تصفیه هوا

آنچه در این مقاله میخوانید
    راه های مقابله با آلودگی هوا و بهترین گیاهان برای تصفیه هوا

    گسترش بیرویه شهرنشینی، صنعتی شدن، افزایش استفاده از وسایل نقلیه شهری و عدم توسعه فرهنگی هماهنگ با این تغییرات، سبب افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها شده است. بر طبق نظردانشمندان ( که کاملا با باورهای عموم متفاوت است) در این شرایط هوای داخل خانه 4 تا 7 برابر آلوده تر از هوای بیرون می باشد. افزایش کیفیت هوای داخل ساختمان ها با افزایش جمعیت شهرنشین و همچنین صرف بیشتر وقت مردم در منازل و ادارات یکی از مسائل مهم جامعه مدرن است.

    سوال اصلی این است که چگونه می توان هوای محیط سر پوشیده اعم از منازل و ادارات را برای افراد سالم تر گردانید؟ یکی از راه های کارآمد و کم هزینه برای کاهش آلودگی هوای داخل منازل و ادارات ( محیط های سرپوشیده )استفاده از گیاهان زینتی جذب کننده و تصفیه کننده آلاینده های هوا است. بنابر نتایج به دست آمده برخی از گیاهان می توانند در بهبود کیفیت هوا موثر باشند.

    نگه داری گیاه یکی از بهترین راه های مقابله با آلودگی هوا 

    گياهان علاوه بر جذب دي اکسيد کربن جو قادرند ساير آلاينده هاي هوا مانند گازهاي دي اکسيد گوگرد و فلوئور که سمي هستند و ديگر گازهاي متصاعد شده از واحدهاي صنعتي را، که عامل مهمي در آلوده کردن هوا و محيط زيستند، در نسوج و برگ هاي خود جذب کنند.
    از ديگر تأثيرات گياهان، کاهش آلودگي سرب است که رسوب آن در بدن انسان، چه از طريق تنفس و چه از راه دستگاه گوارش، موجب مسموميت، کم خوني، اختلالات تنفسي و عصبي مي گردد. انواع گياهان با جذب سرب کمک فراواني به حفظ سلامت محيط زيست و انسان ها مي کنند. گياهان علاوه بر اينکه مستقيماً به پاک سازي هوا از آلاينده ها مي پردازند، به طور غيرمستقيم هم در تصفيه هوا از عوامل زيان بار براي موجودات زنده تأثيرگذارند.

    از بهترین راه های مقابله با آلودگی هوا استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا در منازل و ادارات می باشد. با تهیه گیاه علاوه بر داشتن کیفیت مطلوب هوا از زیبایی گیاهان نیز بهره مند خواهید شد. پس از تهیه گیاه باید شرایطی را فراهم آوریم تا گیاه بهترین نحو پرورش یابد از مهم ترین فاکتورهای نیاز گیاهان برای پرورش نور است متاسفانه اکثر آپارتمان ها فاقد نور لازم می باشند. برای رفع این مشکل می توانید از لامپ رشد گیاه استفاده نمایید. با مراجعه به بخش محصولات انواع لامپ ها ی مخصوص رشد گیاه را مشاهده نمایید.

    گیاهی که موجب تصفیه هوا می شوند :

    فواید آلوورا، گیاه چندمنظوره

    بیشتر ما گیاه آلوئه ورا را به عنوان گیاهی برای درمان سوختگی ها و حفظ سلامت پوست می شناسیم. علاوه بر این که برای رفع مشکلات گوارشی بویژه زخم معده، مصرف آن را توصیه می کنند، اما اینها بخشی از ویژگی های آلوئه وراست. طبق اعلام نظر سازمان ناسا، آلوئه ورا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای منزل است. ویژگی این گیاه جذب گازهای سمی موجود در هوای خانه به دلیل برگ های گوشتی آن است. هر چه برگ های این گیاه گوشتی و پرآب تر باشد، تاثیرش در تصفیه هوای منزل بیشتر است. بنابراین بهتر است از انواع بزرگ و پربرگ این گیاه استفاده کنید.

    بامبو، با قد یک و نیم متری

    از چند سال پیش، خرید بامبو که زادگاهش کشور چین است، در کشور ما بشدت رایج شد. این گیاه غیر از جنبه تزئینی، خواص درمانی هم دارد؛ ساقه آن می تواند بنزن، مونواکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. بامبو در فضای آپارتمان تا یک و نیم متر هم قد می کشد.
     این گیاه هیدروفونیک است، یعنی به خاک نیاز ندارد. یکی دیگر از ویژگی های بامبو، ایجاد رطوبت در فضای خانه است. بنابراین یکی از بهترین مکان ها برای نگهداری آن، اتاق خواب کودکان است.
    این ویژگی معجزه این گیاه برای لطافت هوای خانه در فصل های گرم و خشک سال است. برای قلمه زدن بامبو کافی است آن را از ناحیه گره ساقه اش ببرید و داخل ظرف شیشه ای بگذارید تا ریشه بدهد.

    فواید گل آفتابگردان

    گل آفتابگردان همان طور که از اسمش پیداست، باید در معرض نور آفتاب رشد کند، اما این گیاه را به عنوان گلدان ویژه اتاق خواب معرفی می کنند. می دانید دلیلش چیست؟ دلیل آن تاثیر مثبت این گیاه در جلوگیری از آسیب نامناسب گردوغبار در اتاق خواب است. به همین دلیل با این که توصیه می کنند اتاق خواب وسایل کمتری داشته باشد تا گرد و خاک در آن ایجاد نشود، اما قرار دادن چند گلدان آفتابگردان، ضمن زیبایی فضای اتاق، باعث تولید اکسیژن بیشتر در فضای خانه می شود.
    البته نوع خاصی از آن به نام Gerbera daisy بیش از همه این ویژگی را دارد. امسال عید، فضای اتاق خواب را با چند گلدان آفتابگردان، سالم و زیبا کنید. نگهداری از آن کار سختی نیست و فقط باید گلدان را در معرض نور آفتاب قرار داده و یک روز در میان به آن آب بدهید.

    داوودی، گل روزهای سخت

    این گیاه در طب سنتی چین به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفت. به همین دلیل در چین باستان سطح گسترده ای از زمین های زراعی این کشور زیر کشت گل داوودی بود. مردم چین ساقه سبز این گیاه را کوبیده و از آن گیاه دارویی یا غذاهای خاصی درست می کردند. این گیاه علاوه بر ویژگی هایی که به آن اشاره شد، می تواند در فضای کاملا بسته و کوچک نیز رشد کرده و آلودگی هوا را جذب کند. یکی از مهم ترین اثرات این گیاه، جمع آوری آلودگی بنزن است.
    علاوه بر این که این گیاه می تواند بوی نامطلوب ناشی از رنگ، مواد شوینده و... را نیز از بین ببرد. بنابراین اگر خانه را تازه رنگ کرده اید، حتما چند گلدان داوودی اطراف خانه بگذارید تا بوی نامطلوب رنگ هر چه زودتر از بین برود و خانه با عطر خوب پذیرای مهمانان باشد.

    اینکه با نگه داری برخی گیاهان می توان هوای محیط پیرامون را پاک نگه داشت پر واضح است؛ مسئله مهم این است چگونه نیاز های گیاهان را مرتفع سازیم تا از بین نروند. مهم ترین نیاز گیاه نور است، با تهیه لامپ led برای گیاهان این فاکتور مهم را فراهم نمایید.

    سینگونیوم

    آزالیا

    آلوئه ورا

    بنت قنسول

     

    پوتوس ابلق

     شفلرا

    گل گندمی

     پیشنهاد میشود.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    ناشناس
    1396/11/15 16:14

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط