چگونه گل سنگ را نگه داری کنیم؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    چگونه گل سنگ را نگه داری کنیم؟

    گل سنگ یا هیپواستس

    گل سنگ

    مشخصات: اسم علمی این گیاه Hypoestes sanguinolenta ، ازخانواده Acanthaceae  میباشد. هیپواستس گیاهی است به ارتفاع 15 تا 50 سانتیمتر بابرگهای مستطیلی- تخم مرغی، كه 5 تا 7 سانتیمتر طول و 4 سانتیمتر پهنا دارد. كناره برگهای آن صاف بوده و به رنگ سبز تیره با خالهای صورتی رنگ است. گلهای هیپواستس بنفش رنگ با گلوگاه سفید و نقطه های صورتی می باشد.

    نور: با پروژکتور فول اسپکتروم زمان و میزان نوردهی به گیاهان را کنترل نمایید.
    مراقبت: این گیاه به نور متوسط، حرارت بالا، خاك همیشه خیس، رطوبت 50تا 70 درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد.
    کود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 1 گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار از فرودین تا شهریور، مورد استفاده قرار داد.
    خاک: مخلوطی از یك قسمت تورب، یك قسمت خاك برگ پوسیده و یك قسمت ماسه خاك مطلوب هیپواستس می باشد. 
    ازدیاد:برای تكثیر این گیاه از اواسط بهار تا وایل پاییز با یك چاقوی تیز با قیچی باغبانی قلمه هایی را به طول 10 -  5/7سانتیمتر جدا كنید. قلمه ها را می توان در پودر هومون ریشه زایی فرو برده و بعد در گلدانی با قطر دهانه 8-6 سانتیمتر حاوی كمپوست بذر و قلمه كاشت و یا در آب ریشه دار كرد. در هر رو ش ، برگها ی پایین قلمه را جدا كنید ،    ممكن است در زیر خاك و یا آب ریشه دهی كنند. قلمه ها را رد دمای 21-20 درجه سانتیگراد ، نور مناسب وكافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. قلمه  را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید تا تعرق را كاهش داده و عمل ریشه دهی را تسریع كنید.

    گل سنگ 

    زمانیكه ریشه دهی كه حدود 2 ماه طول خواهد كشید انجام شد، كیسه پلاستیكی را بردارید تا گیاه در محیط طبیعی به رشد ادامه داده و بزرگ شود. گیاه را با كود مایع تغذیه كنید تا گیاهی مناسب و زیبا داشته باشید. سپس آن را به گلدانی با قطر دهانه 11 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل كنید. در روش ریشه دهی در آب، زمانی كه طول ریشه ها به 5 سانتیمتر رسید، قلمه ها را بیرون آورده و در گلدانهایی با قطر دهانه 9 سانتی متر بكارید. دقت كنید كه به ریشه ها صدمه نزنید. این گیاه را می توانید از طریق كشت بذر در سینی بذر، گلدان كوچك ویا ظرف مسطح، حاوی كمپوست مخصوص و بذر و قلمه نیز تكثیر كنید. ازاواسط تا اواخر بهار، بذرها را به صورت پراكنده بكارید ودر دمای 21-20 درجه سانتیگراد نگاه دارید . زمانیكه نهالهای بذری به اندازه كافی بزرگ شدند، آنرا بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه 9-6 سانتی متر حاوی كمپوست گلدان بكارید.

    انواع گل سنگ

    عوارض و درمان گل سنگ :

    اگر در طول مدت رشد گیاه مشاهده كردید كه برگها زرد شده و می افتند، آبیاری را تنظیم كنید. زیرا آبیاری بیش از حد این علائم را ایجاد می كند. برگهای رنگ پریده كه دارای  لكه های قهوه ای هستند معرف فعالیت حشره آفت است باید سم حشره كش نفوذی این لكها را آغشته كنید تا ازبین بروند. لكه های سوخته روی برگ هم در اثر اشعه مستقیم آفتاب یا مواد براق كننده شیمیایی حادث میشوند. محیط خیلی سرد ویا استفاده از آبسرد برای آبیاری هم می تواند برگها را كمرنگ كرده وباعث ریزش آنها می شود. در نور كم، نقاط رنگی و زیبای متن برگها محو می شود. گلدان را به محل روشن تری ببرید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    Atiyeh
    1402/01/09 11:57

    چند روز باید پلاستیک روی گلدون باشه تا ریشه بزنه؟!

    irangrowlight
    1402/01/21 12:05
    پاسخ به:Atiyeh

    با سلام و احترام. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    💚
    1400/02/26 22:52

    گل سنگیمرا تازه قلمه گرفتم ولی انگارداره گل میده چکارش کنم

    راضیه
    1400/02/05 01:09

    چرا گل سنگ من شپشک زده گل من پشت پنجره بوده و فقط شپشک زده میشه توضیح بدیدممنون میشم

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط