گل برونفلزیا

آنچه در این مقاله میخوانید
     گل برونفلزیا

    روش  نگه داری از گل برونفلزیا

    مشخصات: اسمی علمی گیاه برونفلزیا Brunfelsia calycina ، از خانواده Solanaceae می باشد. این گیاه بومی پرو و برزیل است. درختچه ای بسیار زیبا به ارتفاع 60 سانتی متر و گسترش 30 سانتی متر و دارای برگهای نیزه ای و سبز براق می باشد. گلهای بنفش و معطر آن به عرض 5 سانتی متر از اوائل بهار تا اواخر تابسان ظاهر می شوند و به مرور رنگ خود را از دست داده ، سفید رنگ می گردند. در اواخر بهار این گیاه، احتیاج به یك دوره كوتاه استراحت دارد و باید در این دوره به آن كمتر آب داده شود. 
    مراقبت: برونفلزیا به نور متوسط، گرمای معمولی، خاك همیشه خیس، رطوبت نسبی 50 تا 70 درصد و خاك قلیایی نیاز دارد. 
    كود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 3 گرم در لیتر هر دو هفته یك بار از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد. 
    خاك: مخلوطی از دو قسمت كود حیوانی، یك قسمت خاك برگ با كمی ماسه خاك مناسبی برای برونفلزیا، فراهم می كند. 
    ازدياد: گیاه برونفلزیا را میتوان به وسیله تهیه قلمه های انتهایی از ساقه های تازه روییده در فصل بهار و یا از شاخه های نیمه خشبی سال قبل تكثیر كرد. با استفاده از یك چاقوی تیز قمه های انتهایی ساقه را به اندازه 10 سانتیمتر جدا كنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برد و سپس در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی كمپوست بذر و قلمه بكارید. قلمه ها را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید و در دمای حدود 20 درجه سانتیگراد در نور مناسب و كافی درو از تابش مستقیم خورشید  تا زمان ریشه زایی كه یك تا دو ماه طول می گشد، نگاه دارید. قلمه ها باید پس از دریشه دهی از زیر كیسه خارج گردند و به مدت 3 تا 4 ماه در گلدان باقی مانده و به طور منظم تغذیه شوند. پس از این مدت كه گیاه شاخ و برگهای سالم و فراوان تولید كرد، می توان آن را به گلدانی با قطر دهانه 13 تا 18 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل نمود. 

     

    عوارض و درمان گل برونفلزیا

    اگر در طول مدت رشد سطح زیرین برگها مملو از تار عنكبوتی بشود باید با پارچه و یا اسنفنج مرطوب زیر برگها را تمیز نموده و هردوهفته یكبار با سم كنه كش، طبق دستور، گیاه را سمپاش كنید. اگر كیك خاكستری روی برگها و ساقه مشاهده كردید و با متوقف شدن رشد گیاه مواجه شدید، آبیاری زیاد از حد انجام شده است. باید اجازه بدهید در فاصله دو آبیاری سطح خاك خشك شود . در صورتی كه در تابستان برگها رنگ پریده و افتاده باشند باید گیاه را به سایه منتقل كنید و اگر این علایم در زمستان مشاهده شد، گیاه را به محل پر نورتری ببرید. برگهای خشك شده این گیاه معرف هوای خیلی گرم و خشك محیط است. پس در آن صورت گلدان را به محل خنكتر منتقل كنید. و در زیر گلدانی حاوی سنگریزه آن آب بریزید. همچنین در اثر هوای گرم و راكد محیط داخل آپارتمان در فصل زمستان، برگها قهوه ای شده و سقوط می كنند، می توانید  گیاه را در محل سردتر با جریان ملایم هوا دادهو غبار پاشی انجام دهید. اگر شاخه ها رشد سریع داشتند ولی از گل خبری نبود، میتوان حدس زد، تغذیه زیاد از حد انجام شده است. هر دو ماه یكبار و با نصف میزان توصیه شده گیاه را تغذیه كنید تا مشكل بر طرف شود. تشنگی مفرط و آبیاری زیاد از حد هر دو، به گیاه حالت افتاده میدهد . اگر مشاهده كردید گلها قهوهای شده  و همراه برگها میریزند ، گیاه خیلی تشنه است. باید سطح خاك را مرطوب نگه دارید.

    گل برونفلزیا



     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    فریدون صابری
    1399/02/25 16:09

    گیاه زیبائی است ولی نگهداری آن سخت است

    zamani
    1396/02/02 12:56

    با سلام . بله حتما امکانش هست .تمامی گیاهان می توانند از نور های مصنوعی تغذیه کنند.

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط