چگونه از گیاهانمان در فضای آپارتمان نگه داری کنیم؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    چگونه از گیاهانمان در فضای آپارتمان نگه داری کنیم؟

    گل شیپور طلایی  یا آلاماندا

    مشخصات: اسم علمی شیپور طلایی Allamanda cathartica  و ازخانوده Apocynaceae  می باشد. این گیاه بومی آمریكای جنوبی است. بلندی این گیاه به 3 تا 5 متر می رسد و گسترشی در حدود 3 تا 4 متر دارد. برگها به صورت متقابل و بیضی شكل بوده و نوك آنها باریك می باشد. در اواخر پاییز گیاه را باید هرس نمود تا شاخه های جانبی تحریك شوند و گلهای بیشتری بدهند. در زمستان باید در جه حرارت، حداقل 18 درجه سانتیگراد باشد و آب كمی به این گیاه داده شود. گلهای آلاماندا  شیپوری و به رنگ طلایی و به طول 8 سانتی متر است و در اواسط تابستان ظهر می شود.
    مراقبت: این گیاه به نور متوسط، هوای گرم و مرطوب، خاك همیشه خیس و قلیایی احتیاج دارد. 
    كود: كود مورد نیاز شیپور طلایی را می توان به میزان 5 گرم در لیتر هر هفته یك بار، از اردیبهشت تا شهریورماه، استفاده كرد. 
    خاك: مخلوطی از یك قسمت تورب، یك قسمت خاك برگ و یك قسمت خاك باغچه برای این گیاه مناسب می باشد. 
    ازدياد: آلاماندا را می‌توانید در اواسط بهار تا اوایل تابستان از قلمه های انتهایی ساقه تكثیر كنید. قلمه ها را به طول10-8 سانتیمتر از گیاه جدا كنید و در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو برده و هر یك را در گلدان با قطر دهانه 9 سانتیمتر بكارید و قلمه را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید دما با زمان ریشه دهی باید 20 تا 22 درجه سانتیگراد نگاه داشته شود این مدت نزدیك به 6 تا 8 هفته می باشد. آلاماندا به نور زیاد احتیاج دارد اما باید از تابش مستقیم نور خورشید محفوظ بماند. جهت فرم دهی و توپی و پرپشت شدن گیاه هر ساله در بهار طول ساقه ها را حداكثر به 15 سانتیمتر كاهش دهید. عمل هرس را از سال دوم به بعد شروع كنید.
     

    عوارض و درمان:

    اگر مشاهده كردید كلیه اندام گیاه شده اند ممكن است مواد براق كننده شیمیایی به آن آسیب رسانده باشد. ساقه های خیلی دراز گیاه در اثر نور كم و هرس نكردن ایجاد می شود بنابراین آلاماندارا به محل پر نور اما  دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل كنید و شاخه های آن را هرس نمایید. اگر در زمستان یا تابستان برگها پیچیده و قهوه ای شدند یعنی هوا خیلی سرد است. هوای سرد و مرطوب خصوصا در زمستان گاهی باعث می شود برگها سیاه شوند و ساقه حالت پوسیدگی به خود بگیرند در این صورت باید گیاه را به محل گرم و خشك تری منتقل كنید و با سم قارچكش سمپاشی انجام بدهید. زخمهای پنبه ای در محل قاعده برگ نشانه فعالیت حشره آفت است كه باید با سم حشره كش نفوذی هر دو هفته یكبار سمپاشی نموده و یا با پنبه آغشته به سم لكه ها را خیس نمائید. برگهای زرد و مملو از تار عنكبوت هم نمایانگر فعالیت كنه ها است كه بایستی با سم كنه كش سمپاشی كنید و یا با اسفنج مرطوب سطح زیر برگها را پاك  گردانید. برگهای جدید گیاه در صورت ریز ماندن به تغذیه مصنوعی نیاز دارد و ظاهر شدن گلها مربوط به نور كم یا تغذیه نامناسب است. همچنین سرمای زیاد در زمستان و یا تشنگی گیاه در تابستان باعث خمیده شدن و افتادن گیاه به سمت پایین می شود.

    گل شیپور طلایی

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    قاسم
    1396/01/30 09:47

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط